Foto: Jos Wesdijk

JAN KLAASSEN EN KATRIJN

Velen van ons zullen het ongetwijfeld nog weten, de helden van het poppentheater. JAN KLAASSEN EN KATRIJN, die samen met veel goede wil, maar onhandig en naïef, van de ene valkuil naar de andere sukkelden.
Het was ter lering maar zeker ook ter vermaak, het waren overigens niet de marionetten die het beeld bepaalden, maar degenen die aan de touwtjes trokken. De dunne touwtjes waren zo goed als onzichtbaar, bovendien waren het de mooi gedrapeerde gordijnen die zorgvuldig afschermden, wie daadwerkelijk de touwtjes in handen had.

Deze helden van weleer zijn dan wel bijna helemaal verdwenen, de techniek van het poppentheater is nog springlevend, maar dan in moderne vorm. De touwtjes zijn vervangen door WIFI, via smartphones en iPads komen de commando’s binnen, de moderne versie van JAN KLAASSEN EN KATRIJN.

Het vergt wel wat tijd en energie om te zien wie aan deze moderne touwtjes trekt en wie op commando “springt”, maar een goede waarnemer krijgt zeker een interessant beeld. Zoals bij de fractie van “RIDDERKERK IS VAN ONS” de paniek toeslaat als de WIFI-verbinding wegvalt, want dan is van souffleren door de partijleider vanuit de wethouderszetel geen sprake meer, moderne “touwtjes” hebben ook zo hun beperkingen.

Hoewel deze partijleider van Ridderkerkse kleur en zeker ook van fleur is, blijft hij, om het maar in dierentermen te houden, een vreemde eend in de bijt. Tot zijn grote geluk is hij in goed gezelschap van een nog “vreemdere eend”, niet van Ridderkerkse kleur, want hij woont al jaren in ETTEN LEUR. Alle “touwtjes” komen bij deze gemeentesecretaris in ETTEN LEUR samen, wat politieke partijen in hun programma’s ook ooit “beramen”. Colleges komen en colleges gaan, maar deze gemeentesecretaris, met zijn eigen beleid, blijft gewoon bestaan.

Verkiezingen zijn de basis van onze democratie, hopelijk brengt het ons bestuurders met de kracht, voor het doorbreken van deze ambtelijke macht. Zover is het nu zeker nog niet, maar de verkiezingen van maart 2022 liggen wel in het verschiet. Als u voor die tijd een ontmoeting hebt met het college aan het Koningsplein, zing dan uit volle borst het refrein, ”JAN KLAASSEN EN KATRIJN”.

AD LOS
Fractievoorzitter Echt voor Ridderkerk