Squash Ridderkerk (links) met Lucas Serme, René Mijs en Rowan Damming trof vorige week Houtrust met Iker Pajares, Marc ter Sluis en Luke Stauffer. Foto:

Eredivisie brengt squashtoppers naar Ridderkerk

Vorige week stonden twee spelers uit de mondiale top 40 tegenover elkaar in Ridderkerk. De Spanjaard Iker Pajares (PSA 27) trof de Fransman Lucas Serme (PSA 39) binnen de lijnen van Reyerparc. Dezelfde avond kwamen vier spelers uit de Nederlandse top in actie op het court van Squash & Biljart Ridderkerk. Binnenkort zal hier ook Grégory Gaultier, de voormalige nummer 1 van de wereld, te bewonderen zijn.
Topsquash in Ridderkerk? Het team van manager Ton Mijs heeft voor de thuiswedstrijden in de eredivisie gekozen voor het complex in Ridderkerk-West. Het topteam maakte drie jaar geleden al de overstap van Sportcity Dordrecht naar het Reyerparc. De ploeg speelde toen nog onder de naam Labee Group/Squash Ridderkerk. De hoofdsponsor na vele jaren een stapje terug heeft gedaan, maar de ambities van het team zijn onveranderd. "Topsquash brengen naar Ridderkerk en het publiek vermaken” is het streven van de manager, die daarbij als sportieve doelstelling een plaats bij de top 6 van de eredivisie heeft. Squash Ridderkerk doet dit met Van Herk Vastgoed als nieuwe sponsor. Dit vastgoedbedrijf heeft zich voor drie jaar als hoofdsponsor aan het team verbonden. Ook de squashcompetities hebben anderhalf jaar stilgelegen door de coronabeperkingen. Vorige week kon de eredivisie eindelijk van start met de nieuwe competitie.
Het is Squash Ridderkerk gelukt om het team van voor corona bijeen te houden. In de line-up voor het eerste thuisduel stonden naast Lucas Serme de Nederlandse toppers René Mijs (NL 17) en Rowan Damming (NL 32). "De Squash eredivisie bestaat dit jaar uit acht teams en gezien het aantal absolute wereldtoppers dat staat ingeschreven bij de diverse teams, belooft het wederom een spektakel te worden. Om mee te kunnen in dit geweld moeten we zelf ook toppers hebben” zegt Ton Mijs. De manager heeft hiervoor een gouden greep gedaan met het vastleggen van Grégory Gaultier, die op 24 november voor het eerst op Ridderkerkse bodem in actie zal komen. Gaultier is voormalig wereldkampioen en voormalig nummer 1 van de wereld, die met meer dan 700 wedstrijden ook de meeste partijen op zijn naam heeft van de PSA Tour. De 38-jarige Franse topper kondigde vorige week zijn afscheid van de internationale tour aan. Squash Ridderkerk kan voor het eerst van zijn diensten gebruik maken in de thuiswedstrijd tegen Victoria uit Rotterdam. Het team viert zijn komst met een sponsoravond. Squash Ridderkerk steunen kan al met kleine bedragen. Voor 50 euro per jaar kan men "vriend” worden en een plekje krijgen op het vriendenbord naast de bar bij de squashbanen.

Het nieuwe eredivisieavontuur in Ridderkerk is met een verliespartij begonnen. Na een goede start tegen Houtrust van Rowan Damming (3-0 tegen Luke Stauffer met NL ranking 29) verloor Serme met 0-3 van Pajares. Daarna was het om de winst een spannende strijd tussen René Mijs en de twee plaatsen hoger op de ranking staande Marc ter Sluis. Ook bij hun treffen in Ridderkerk waren de heren aan elkaar gewaagd. Vijf games brachten uiteindelijk de winst naar Houtrust: 2-3 en een einduitslag van 5-9.