De commissaris van de Koning besprak in de trouwzaal de Ridderkerkse zaken
De commissaris van de Koning besprak in de trouwzaal de Ridderkerkse zaken Foto:

Rijksheer is positief over Ridderkerk

Commissaris van de Koning in Zuid-Holland Jaap Smit was vorige week tevreden na zijn werkbezoek aan Ridderkerk. Hij sprak na afloop over “een buitengewoon plezierige dag”, die hem ontmoetingen bracht met collegeleden, fractievoorzitters en vertegenwoordigers van het maatschappelijk middenveld.
De commissaris sprak in verschillende sessies over het functioneren van de gemeente en de uitdagingen die er voor Ridderkerk liggen. De grootste opdrachten ziet hij op het gebied van woningbouw en de mobiliteit: “Hoe blijven we hier makkelijk van A naar B komen?”
Smit is onder de indruk over wat er nu allemaal speelt op Nieuw Reijerwaard. “Bijna al ons dagelijks voedsel komt hiervandaan. Ik begrijp dat dit ook zorgen geeft over de verkeersbewegingen.”

Samenwerken
Ook de BAR Organisatie kwam ter sprake. Daar moeten de drie betrokken gemeenten volgens Smit zuinig op zijn. “Samenwerken doe je niet alleen voor de eigen gemeente. De partijen willen evalueren snap ik. Wat ballast is kan weg en wat efficiënter kan moet efficiënter, maar we moeten voorkomen dat we het kind met het badwater weggooien."
De commissaris was hier ook in zijn rol van rijksheer die voor het ministerie van Binnenlandse Zaken het functioneren van de gemeente onder de loep neemt. "Dat geeft dit bezoek ook een formele status, want er wordt een verslag van gemaakt. Het ministerie kan dan ingrijpen als er zaken mis zijn. Dat is hier niet het geval. Er is geen reden om ons zorgen te maken over het politieke klimaat in Ridderkerk.”