Wie komt helpen maaien in het Waalbos?
Wie komt helpen maaien in het Waalbos? Foto:

RIDDERKERK

Filmavond
Bibliotheek AanZet in Ridderkerk presenteert op vrijdag 5 november weer een filmavond. Vertoond wordt “Knives out”, een komische detective met o.a. Daniel Graig Jamie Lee Curtis en Chris Evans in de hoofdrollen. In de film wordt befaamde misdaadschrijver Harlan Thrombey (Christopher Plummer) dood aangetroffen in zijn landhuis, net na z’n 85ste verjaardag. Uit het niets duikt de charmante en scherpe privédetective Benoit Blanc (Daniel Craig) op om de zaak te onderzoeken. De filmvertoning is van 19.30 tot 22.00 uur in de zaal aan het Koningsplein 1. De entree is € 6, inclusief een drankje. Kaarten zijn online te koop via de website van de bibliotheek (www.debibliotheek.nl) en aan de balie van de bibliotheek.

'Muziek als medicijn' in Alzheimer Café
Op maandag 8 november is er weer een Alzheimer Café Ridderkerk in Wijkcentrum West. De avond staat in het teken van ‘Muziek als Medicijn’, met als gastspreker Florine H.E. Bax, arts-onderzoeker in het Erasmus MC te Rotterdam. Florine is betrokken bij een groot onderzoek naar muziek en dementie. In dit onderzoek worden de effecten van het luisteren naar persoonlijke voorkeursmuziek op diverse symptomen of probleemgedrag bij thuiswonende mensen met dementie onderzocht. In het Alzheimercafé zal zij over dit onderzoek vertellen. De avond in het wijkcentrum aan de Boksdoornstraat 80 begint om 19.30 uur en duurt tot ongeveer 21.15 uur. Deze activiteit wordt georganiseerd door de werkgroep Alzheimer Café Ridderkerk, bestaande uit Karaat Mantelzorg, Salem, Riederborgh, Internos en Aafje en Alzheimer Nederland.

Gratis lezing over erfrecht
Op donderdag 9 november presenteert Facet Ridderkerk een gratis lezing over erfrecht en het levenstestament. Notaris mr. Th. A.M. Jansen komt hierover vertellen in Wijkcentrum West aan de Boksdoornstraat 80. Hij zal bij deze lezing ingaan op belangrijke aspecten van een testament en levenstestament en toelichten hoe men eenvoudig erfbelasting kan besparen. Ook worden tips gegeven om te voorkomen dat men vermogen moet opeten wanneer men in een verpleeg- of verzorgingshuis terecht komt. Er is aansluitend gelegenheid om vragen te stellen. De lezing begint om 14.00 uur. Vanaf 13.45 uur staat de koffie klaar. Belangstellenden kunnen zich aanmelden bij Facet: 0180-432350 of info@facetridderkerk.nl.

Bingo in Wijkcentrum West
Deze maand gaan de bingomiddagen weer in Wijkcentrum West weer van start. Iedere derde vrijdag van de maand zal de bingomolen draaien in de zaal aan de Boksdoornstraat 80. Op vrijdag 19 november verzorgen vrijwilligers van Facet Ridderkerk deze middag van 14.00 tot 16.00 uur. Er zijn leuke prijzen te winnen. Deelname kost € 3,50. Vooraf aanmelden is niet nodig. Bij binnenkomst wordt iedereen wel om een QR-code gevraagd. De organisatie houdt zich aan de geldende coronamaatregelen.

BOLNES

Zwerfvuil te lijf
Op zaterdag 6 november is de maandelijkse milieuactie in Bolnes. Vrijwilligers trekken tussen 9.00 en 12.00 uur de wijk in voor het opruimen van zwerfvuil. De papiergrijpers en vuilniszakken kunnen afgehaald worden bij het “Bolwerk” van de Buurtpreventie Bolnes aan de De la Reijstraat. Hier wordt men na de opruimochtend getrakteerd op een hapje en een drankje. De organisatoren hopen weer op grote deelname.

Volksdansen in WVC Bolnes
Elke maandagmorgen kan men volksdansen in WVC Bolnes. Er worden wekelijks van 10.00 tot 11.30 uur verschillende internationale dansen geoefend. Deelname aan deze danslessen kost € 5 per keer. Halverwege de les is er een pauze, waarin onder het genot van koffie en thee onderling kan bijpraten. Belangstellenden kunnen zich aanmelden voor enkele gratis proeflessen. Hiervoor kan men contact opnemen met Jesper Lagendijk van Facet Ridderkerk: 0180-432350 of kijken op: www.facetridderkerk.nl.

DRIEVLIET

Kerkdienst bij Reyerheem
Op zondag 7 november is de maandelijkse kerkdienst op het Ontmoetingsplein van Aafje Reyerheem. Ook buurtbewoners kunnen deze samenkomst aan de Torenmolen 1 bijwonen. De dienst begint om 15.30 uur. Deze middag gaat Janet van Dordrecht (geestelijk verzorger van Aafje) voor.
Belangstellenden van buiten Reyerheem zijn ook welkom bij de weeksluitingen, die elke vrijdag beginnen om 19.00 uur. Na afloop kan men nog wat napraten bij een kopje koffie of thee.

Vrouwenochtend
In de Ichthuskerk wordt op woensdag 17 november een vrouwenochtend georganiseerd. Bernadine Roorda-Pater van Stichting Schuilplaats komt deze morgen spreken over het thema “Omgaan met stress”. In de kerk aan het Vlietplein 1 staat vanaf 9.00 uur de koffie voor de belangstellende vrouwen klaar. Het programma begint om 19.15 uur. Er is oppas voor de kinderen. De entree is vrij. Er wordt een collecte gehouden voor de onkosten.

RIJSOORD

Natuurwerkdag in Waalbos
Op zaterdag 6 november doet Stichting Natuurbeheer Waalbos mee aan de Landelijke Natuurwerkdag. Werkzaamheden die in het Waalbos opgepakt kunnen worden zijn: verwijderen wilgenopschot, maaien en hooien boomgaard en bijenidylle, opkronen populieren en aanvullen oeverzwaluwwand met zand. Mensen die ook een keer buiten in de natuur willen werken, kunnen zich aanmelden via info@onswaalbos.nl. Gereedschap en handschoenen verzorgt de Stichting. Oude kleding is wel handig. De werkers verzamelen tussen 8.45 en 9.00 uur in bezoekerscentrum de IJsvogel. Er wordt gewerkt tot ca 13.00 uur met tussendoor een pauze voor koffie, thee en limonade. Besloten wordt met een broodje.