Foto: Jos Wesdijk

Wonen in Ridderkerk

Alle mensen hebben behoefte aan bestaanszekerheid. Het is niet alleen de zekerheid van voldoende en voorspelbaar inkomen, het is ook de zekerheid van betaalbaar wonen, toegang tot betaalbare zorg en de mogelijkheid om een financiƫle buffer op te bouwen die nodig is voor onverwachte noodzakelijke uitgaven. Na alle verhalen over vastlopende zorg, energie-armoede en de schandalen in de toeslagenaffaire zouden we aan het rijtje een transparante betrouwbare overheid willen toevoegen. Vandaag spreekt de gemeenteraad over de begroting voor volgend jaar en doen partijen voorstellen om Ridderkerk beter te maken.

Steun de toeslagen ouders
Het is ongehoord wat de 200 Ridderkerkse gedupeerden en hun partners en kinderen is aangedaan. Jarenlang en door de overheid en overheidsinstanties. Kinderen zijn kansen ontnomen, huizen gedwongen verkocht, continu stress. Nu nog. Zij en hun kinderen kunnen hun leven pas weer oppakken als hun onterechte schulden van hun schouders zijn. Laten we als Ridderkerk de aanpak van Rotterdam volgen. Daar is een centraal aanspreekpunt en worden schulden overgenomen van de gedupeerden omdat het proces zo lang duurt.

Een klein gebaar
Als je een beroep moet doen op de bijstand treden er heel veel regels in werking. Het zakgeld van opa of de tas met boodschappen moeten worden gemeld. En dan wordt de uitkering aangepast met of zonder vooraankondiging. Het geeft veel rekenwerk en stress. Daarom Hebben andere gemeenten de regels voor kleine giften aangepast en stellen we voor om dat ook in Ridderkerk te doen.

Toegang tot zorg
De toegang tot zorg staat onder druk nu WMO aanvragen voor dagbesteding, jeugdhulp, begeleiding en Huishoudelijke hulp niet binnen de wettelijke termijn worden afgehandeld en zelfs maanden achter lopen. Uitzonderlijke tijden vragen om uitzonderlijke maatregelen, een generaal pardon is een goed idee.

Woningdelen
Er zijn in onze gemeente veel sociale woningen gesloopt, terwijl de behoefte eraan juist toeneemt. Woningdelen is door de kostendelersnorm onaantrekkelijk. Want als er meerdere volwassenen op een adres wonen worden uitkeringen direct gekort. Het is mogelijk voor de gemeente om vaker maatwerk toe te passen zodat meerderjarige kinderen langer thuis kunnen blijven, herstellende ouders kunnen worden opgevangen of gekeken kan worden om iemand samen met een zus of nieuwe liefde een woning wil delen.

Er gaan nu relatief veel huur- en koopwoningen in Ridderkerk naar niet-Ridderkerkers. We gaan ook een voorstel doen om nieuwbouwwoningen eerst aan Ridderkerkers aan te bieden voordat anderen een bod mogen doen. Dan komt er meer doorstroming op gang.

Arianne Ripmeester
PvdA Ridderkerk