Het rubberbedrijf van Trelleborg gezien vanaf de Molensteeg.

Trelleborg wijkt mogelijk voor woningbouwplannen

RIDDERKERK - De kans is groot dat Trelleborg (voorheen Bakker Rubber) van de huidige locatie in Ridderkerk vertrekt. Een projectontwikkelaar is dichtbij een overeenkomst voor de verwerving van het bedrijfsterrein. De verhuisplannen werden publiek gemaakt tijdens een onlangs gehouden informatieavond over de verkeersplannen voor de centrumring.

Bij vertrek van het rubberbedrijf zal er geen uitrit aan de Verlengde Kerkweg meer zijn. Volgens Sander Janmaat van Trelleborg is dit te voorbarig. “Er is nog geen besluit genomen. Ik ontken niet dat we hiermee bezig zijn, maar we zijn meerdere opties aan het verkennen. Het kan nog maanden en wellicht jaren duren. Een fabriek verplaatsen is niet eenvoudig.”

Verplaatsing van het ruim 140-jarige bedrijf is al vaker ter sprake geweest. Het werd actueel toen het tramtracé over een deel van het bedrijfsterrein liep. De grondverwerving hiervoor bleek uiteindelijk niet nodig.

Wachten

Nu wordt er met de ontwikkelingsplannen voor de P.C. Hooftstraat ook gekeken naar het naastgelegen bedrijfsterrein. Bemog Projectontwikkeling heeft voor de invulling van het “P.C. Hooftpark” een intentieoverkomst met de gemeente gesloten. De ontwikkelaar wil ook de circa 2,2 ha van Trelleborg in de plannen opnemen. In dat geval worden de bouwmogelijkheden niet meer beperkt door milieueisen.

Op hierover gestelde vragen in de gemeenteraad hield wethouder Marco Oosterwijk zich vorige week op de vlakte. “We wachten wat de ondernemingsraad hiervan vindt” aldus de wethouder, die ook uitsprak dat hij hoopt dat Trelleborg als bedrijf binnen Ridderkerk behouden blijft.