Sinterklaas zal met een rijtuig door Rijsoord rijden
Sinterklaas zal met een rijtuig door Rijsoord rijden Foto:

BOLNES

Klaverjasmarathon voor koppels in WVC Bolnes
Op zaterdag 20 november organiseert klaverjasvereniging “De Laatste Slag” een Koppel klaverjasmarathon. De liefhebbers kunnen zich opmaken voor acht (Rotterdamse) partijen van 16 beurten. Na elke partij schuift een koppel door naar de volgende tafel. Het klaverjassen begint om 9.30 uur. Rond 17.00 uur is de prijsuitreiking. In de pauze wordt een lunch verzorgd. Het inschrijfgeld is € 9 per persoon. Wie gaan kaartmaat heeft kan dit bij aanmelding doorgeven. De organisatie zal dan proberen om een koppel te vormen. De kaartmarathon vindt plaats in WVC Bolnes aan de Noordstraat 255a. Bij binnenkomst moet men een QR-code kunnen tonen. Voor meer informatie en aanmelding kan men contact opnemen met Jan van der Sluijs: 0180-410975 of sluijs16@kpnplanet.nl.

DRIEVLIET

Veiligheidsmiddag
Op donderdag 18 november is er een veiligheidsmiddag op het Ontmoetingsplein van Aafje Reyerheem. Deze middag wordt georganiseerd in samenwerking met politie, brandweer en ambulancezorg. Ook zullen vertegenwoordigers van Wooncompas, gemeente Ridderkerk en Aafje aanwezig zijn. Het belooft een interessante en leerzame middag te worden met onder meer een presentatie over babbeltrucs en tips ter vergroting van de veiligheid. Na afloop kan men van een kopje soep genieten. De middag aan de Torenmolen 1 begint om 14.00 uur. In verband met de coronamaatregelen moet men zich vooraf aanmelden bij de receptie van Reyerheem of via 088 8231017. Bij binnenkomst is het dragen van een mondkapje verplicht.

'Tour d’Amour' verhaalt bij Aafje Reyerheem
Op zaterdag 20 november uur is de “Tour d’Amour” bij Aafje Reyerheem. In deze voorstelling worden levensverhalen van vroeger en nu verteld door auteur Eveline van de Putte en roze oudere Magda Romgens, waarnaast wordt gezongen door Victoria False. Hun optreden aan de Torenmolen 1 begint om 14.00 uur. Belangstellenden kunnen zich aanmelden via: fdwit@aafje.nl / 06 46642068. Bij binnenkomst is een mondkapje verplicht.

RIDDERKERK

Vogelbeurs bij Witroka
Op zaterdag 13 november is er een vogelbeurs bij vogelvereniging Witroka. Tussen 9.00 en 12.00 uur kan men in het clubgebouw aan de Middenmolendijk 99 terecht voor tropische vogels en allerhande vogelbenodigdheden.

Iconen in Oudheidkamer
Nadat vorig jaar maart de iconententoonstelling van Mieke Mudde en Nellie Toet vroegtijdig moest worden beëindigd in verband met de coronamaatregelen, krijgt deze expositie een herkansing. Van 17 november tot 22 januari zijn de iconen opnieuw te bewonderen in de Oudheidkamer. Iconen zijn schilderstukken op meestal houten panelen. Vaak zijn het afbeeldingen van gebeurtenissen uit de Bijbel. Dit is bij de tentoongestelde iconen in het museum aan de Kerksingel ook het geval. Het past mooie bij de Kersttijd, die op komst is.De tentoonstelling is te bezichtigen tijdens de normale openingstijden van de Oudheidkamer aan de Kerksingel 26. De tijden zijn van woensdag t/m zaterdag van 13.30 tot 16.30 uur. Het spreekt voor zich dat bij een bezoek de landelijke maatregelen van het dragen van een mondkapje en de controle van de QR-code moeten worden nagevolgd.

Workshop voor kerststuk
Op donderdag 16 december zijn er in Trefpunt Oost twee workshops bloemschikken die in het teken staat van Kerstmis. De deelnemers kunnen een mooi kerststuk maken. De middagworkshop in het trefpunt aan de De Genestetstraat 2 begint om 13.30 uur (aanwezig om 13.15 uur) en ’s avonds om 19.00 uur (aanwezig om 18.45 uur). Deelname, inclusief alle materialen, kost € 17,50 per persoon. Inschrijven is mogelijk tot 1 december, maar vol = vol. Voor aanmelding kan men contact opnemen met Cokkie v.d. Berg: 06 1900 4867.

Filmhuis vertoont "Die Blechtrommel"
Op vrijdag 19 november vertoont Filmhuis Ridderkerk de in Cannes op het filmfestival met een Gouden Palm bekroonde film 'Die Blechtrommel'. Deze film gaat over Oskar, de jongste zoon van een Kasjoebisch gezin in een landelijk gebied van de vrije stad Danzig, rond 1925. Voor zijn derde verjaardag krijgt hij een blinkende nieuwe blikken trommel. Hij besluit dan om niet meer te groeien en niet te worden als een van de ellendige voorbeelden van de volwassenenwereld, die hij rondom zich ziet.
Deze film van twee uur en vijftien minuten wordt om 19.30 uur gestart. Halverwege wordt een pauze ingelast. Kaartjes, inclusief consumptie, zijn voor € 6 te koop bij de balie van de bibliotheek aan het Koningsplein tijdens de openingsuren. Ook kan men kaarten kopen via de website van Bibliotheek AanZet.

Rijbewijskeuringen
Op zaterdag 27 oktober en zondag 12 december zijn er bij Skanders rijbewijskeuringen die verzorgd worden door Regelzorg Rijbewijskeuringen. Deze keuring voor de verlenging van het rijbewijs kost € 50 voor automobilisten van 75 jaar en ouder. Voor houders van rijbewijs C/D/E tot 75 jaar is de prijs € 75. Een afspraak maken kan uitsluitend bij Regelzorg via: www.regelzorg.nl of tijdens kantooruren via de afsprakenlijn: 088 2323 300.

RIJSOORD

Aankomst van Sinterklaas
Sinterklaas komt op zaterdag 13 november weer met de boot naar Rijsoord. Hij zal die ochtend met zijn pieten rond 9.30 uur aanmeren aan de Waalweg, bij de steiger achter Ross Lovell. Daarna zal hij met een rijtuig door Rijsoord rijden met begeleiding van boerenkapel "De Valse Noot”. De pieten zullen strooigoed aan de kinderen langs de kant uitdelen. De optocht stopt aan de Linnenstraat tegenover de Los garage en achter de boerenstee van Los. Daar kunnen de kinderen langs Sinterklaas lopen en hem gedag zeggen. De pieten delen daar nog een zakje lekkers uit en hebben voor alle kinderen een cadeautje. Ook zal daar Sursum Corda de liedjes van de goedheilig man ten gehore brengen. Dit bezoek van de Sint Nicolaas zal rond 11.00 uur zijn afgelopen.