Foto: Jos Wesdijk

Dat ging maar net goed!

Het moment dat je voor de eerste keer mag lessen voor het behalen van je rijbewijs in de avond, merk je pas echt hoe gevaarlijk ze zijn: Fietsers zonder licht. Pas op het allerlaatste moment zie je ze en je hoort jezelf zeggen: ‘Dat ging maar net goed’. Laatst had ik het in de auto met een goede vriend hierover, toen er op de rotonde een fietser voorbijvloog zonder licht. Voordat we een rijbewijs hadden, hadden we meestal op de fiets wel een licht aan, maar als je het toch een keer vergeten was dacht je altijd: ‘Ach dit kleine stukje kan wel en hopelijk ziet de politie het niet’. Tot het moment dat je dus voor het eerst in de avond mag autorijden, dan besef je pas echt hoe levensgevaarlijk het is als je ‘s avonds geen licht aan hebt op je fiets.

Vanavond (11-11-2021) staat verkeersveiligheid weer op de agenda van de commissie samenwonen. Wanneer je leest dat er in 2020 610 mensen in Nederland zijn omgekomen in het verkeer, laat dit duidelijk zien dat ook in 2021 verkeersveiligheid een prioriteit moet zijn. Als gemeente Ridderkerk hebben we het doel om in te zetten op nul verkeersslachtoffers. Dat betekent ook dat er minder hard gereden moet worden in woonwijken. De meeste verkeersslachtoffers vallen namelijk door een te hoge snelheid van auto’s.

Het voorstel van vanavond gaat ook over het aanpakken van de 20 meest onveilige verkeerssituaties in Ridderkerk. In 2020 was het mogelijk om via de actie ‘Prikker op de kaart’ aan te geven welke plekken u onveilig vindt in Ridderkerk. Bedankt voor uw input! Uiteindelijk hebben 671 mensen 1208 punten aangewezen waar de verkeersveiligheid verbeterd zou moeten worden. Vanuit o.a. deze reacties is een lijst opgesteld met de 20 meest onveilige plekken in Ridderkerk, waarbij de rotonde (Donkerslootweg, Vondellaan, Vlietlaan) op nummer 1 staat om de verkeersveiligheid te verbeteren.

Daarnaast is het voorstel om de zichtbaarheid van zebrapaden door middel van reflecterende palen te verbeteren. Naar de mening van het CDA Ridderkerk is dit een eerste goede stap, maar wij zien ook andere mogelijkheden. Wij willen inzetten op het extra verlichten van zebrapaden (zoals op de Geerlaan) en extra verlichting zoals bij verschillende zebrapaden in Rotterdam. Wanneer daar een voetganger het zebrapad betreedt, gaan er meteen verschillende lichten branden.

In het voorstel wordt ook ingezet op voorlichtingslessen op scholen en het markeren van de zijkanten van fietspaden. Dit zijn goede stappen om de verkeersveiligheid te verbeteren, maar hier alleen redden we het niet mee. De grootste risico's in het verkeer zijn namelijk een te hoge snelheid, alcohol, drugs en het bekijken van een binnenkomend Appje. De grootste verantwoordelijkheid ligt dus bij onszelf als deelnemers aan het verkeer. Zorg voor een BOB, leg je telefoon aan de kant en zet je licht aan. Dit doe je niet alleen voor jezelf, maar ook voor een ander!

Victor Mijnders
Raadslid CDA Ridderkerk