Crisis van een halfuurtje

In de gemeenteraad werd vorige week het debat over de programmabegroting op de spits gedreven door fractievoorzitter Ad Los van Echt voor Ridderkerk. Hij verwijt het college dat er is getornd aan het principe van de vrije pers door druk uit te oefenen op een columnist. Wethouder Henk van Os vatte het op als een persoonlijke aanval: “Het steekt me enorm dat de heer Los niet zegt dat ik fout ben geweest, maar dat ik fout ben.”
Ad Los slikte niets van zijn kritiek in, waarop fractievoorzitter Lucien Westbroek van Partij 18PLUS verzocht om schorsing van de vergadering. Dit zou een kwartiertje duren, maar het werd een halfuur met koortsachtig overleg achter de coulissen. Na hervatting van de vergadering bleek het met een sisser af te lopen. “Wij vinden het spijtig en teleurstellend dat de heer Los zijn woorden niet teruggenomen heeft” was het korte statement van Westbroek, die er verder niets aan toevoegde. Oppositiepartijen namen hier geen genoegen mee. VVD’er Edward Piena noemde het respectloos en schoffering van de raad: “We hebben een halfuur schorsing gehad. Dan mogen we als raad toch wel meer verwachten.”
Omdat een verdere toelichting uitbleef kwamen de oppositiepartijen met een snel opgestelde motie met een “oproep tot transparantie”. De stelling dat de raad is gediend met openheid en transparantie werd unaniem gesteund. Desondanks werd er over de kwestie zelf niet meer gesproken.

Moties
Partij 18PLUS kwam ook onder vuur te liggen omdat de fractie had besloten om bij deze begrotingsvergadering geen moties te steunen. "De kiezer is binnenkort weer aan zet. We steunen daarom nu geen nieuwe voorstellen” aldus Westbroek. Een uitzondering maakte zijn fractie voor snellere toekenning van Wmo-voorzieningen omdat dit eerder in de raad aan de orde is geweest. Alle andere moties hadden bij voorbaat vijf tegenstemmen. Het stond een meerderheid voor de meeste moties niet in de weg. Aangenomen werden onder meer de moties voor hulp aan toeslagenouders, meer maatwerk bij het toepassen van de kostendelersnorm en het toestaan van kleine giften voor mensen in de bijstand. Een meerderheid van de raad sprak zich ook uit om Ridderkerkers voorrang te geven bij de koop van nieuwbouwwoningen, onderzoek naar een sport- en cultuurpas en versnelling voor de led-verlichting voor alle sportvelden. Ook aangenomen zijn moties voor schaaktafels in de openbare ruimte en rolstoelvriendelijke picknicktafels.