George in 't Veld ziet zijn kopbal naar 3-0 gaan
George in 't Veld ziet zijn kopbal naar 3-0 gaan Foto:

Hattrick ‘King George'

Zaterdag 6 mei 1967
U aanschouwt een cool fotomoment uit de wedstrijd RVVH versus WHC. (Wezep-Hattemerbroek-Combinatie). De Ridderkerkers mogen als absolute ‘underdog' deelnemen aan de landscompetitie voor zaterdagamateurs. De vier kampioenen uit de 2e klasses strijden om de allerhoogste eer welke haalbaar is voor een amateurvoetbalclub. Vier ‘bonken' van clubs wedijveren om deze te vergeven titel. DOVO uit Veenendaal, Huizen uit Huizen, WHC uit Wezep en RVVH uit Ridderkerk. We zien een fragment uit de 3e wedstrijd van deze reeks. Zoals u weet, geldt in dit eindtoernooi de oude puntentelling: 2 punten voor een overwinning en 1 punt voor een gelijkspel. Het uitduel bij Huizen leverde RVVH een 0-2 zege op. Twee weekjes later moest ook DOVO met nul punten terugkeren naar Veenendaal, 2-1. En vandaag, wederom thuis, komt WHC op bezoek. Die mannen zijn in de afgelopen 4 seizoenen, 3!! keer afdelingskampioen geworden. In de reguliere competitie schrokten de gulzigaards uit Gelderland maar liefst 37 punten op. Éen schamel nederlaagje werd er geleden (Harkemase Boys; 1-0) en het doelsaldo 75 goals vóór en slechts 16 tegen accentueert de klasserijke bagage van de opponent van hedenmiddag. Vanmiddag speelt zich een super-kraker af op het Gemeentelijk Sportpark. Want waar RVVH dus tot nu toe de volle mep pakte (4 punten) daar hijgt WHC met 3 punten de thuisclub in de nek. Bakken vol publiek (4.500 duizend man) hebben zich voor deze happening langs de lijnen gemeld. De pas enkele weken oude staantribune wordt meteen op een juiste BMI getest. En het niveau van de wedstrijd? Deze tweekamp is er eentje om van te smullen! Hercules steekt zonder enig gevoel van ontzag van wal. Het vaste elftal van trainer Henk den Boer pakt de prominenten uit Wezep meteen bij de strot. Na 45 minuten lijkt de thuisclub uitgeraasd en staat het 3-0! George in t‘ Veld verzilvert na een dik kwartier voorbereidend werk van ‘Peet' Brouwer af en Jan Schouten kopt een lekkere voorzet van Cees den Hartog tot 2-0. En dan volgt vlak voor rust de 3-0! Die goal heeft de fotograaf op de plaat vastgelegd. De in de vorm van z'n leven verkerende George in 't Veld kopt, met behulp van de binnenkant-vierkante-paal, de 3-0 binnen. ‘Sjors,' tweede van rechts, in het reservetenue van RVVH getooid, zal over enkele seconden een brede grijns op z'n blossige wangen showen. George fabriceert hier al weer zijn 6e goal in deze nacompetitie. En dat gezicht van doelman Zwier Brommer, (wat een geweldige naam voor een doelwachter) nog deels zichtbaar achter de eerste paal, zal er wellicht wel net zo bleekscheterig uitgezien hebben áls de paal zelf. Drie keer een bal uit het net halen in één speelhelft: Zwier heeft wel eens lolliger momenten in zijn loopbaan gekend! Bij WHC doen ze het bijkans dun in de broek. Drie!! nul!! áchter tegen een ploegje dat voorafgaande aan deze nacompetitie niet al te serieus werd genomen.
Maar…. een wedstrijd duurt 90 minuten. Er restte nog altijd 3 kwartier om deze vernedering in spé te doen kantelen. Het prima in balans zijnde RVVH zet zich uiteraard schrap voor een lastige 2e acte. Topschutter Gerrit Wessels zorgt met zijn 3-1 toch voor een enigszins herstel aan Wezepse zijde. Maar dan is daar wederom ‘King George' die als een duveltje uit een doosje, randje buitenspel een diepe bal van Jan Schouten opraapt. Zijn versnelling is voor de achtervolgers te machtig en een frase uit de Wezeper dichtbundel zegt: ‘Zwier’ gaat naar het net voor nummer vier! De ontlading bij de blauwwitte aanhang is machtig. Maar de veerkracht van WHC verdient toch ook een dikke pluim. Dezelfde Wessels scoort namelijk toch nog de 4-2 én daarna zwijnt RVVH als een glaszuivere treffer van Freman Goudbeek door toedoen van een neutrale grensrechter alsnog vanwege buitenspel wordt geannuleerd. Vlak voor tijd houdt doelman Arie Rijsdijk tegenstander Kees van Pijkeren nog van een aansluitingstreffer af. En een frase uit de Ridderkerkse dichtbundel zegt: de helft van de nacompetitie zit erop met een ongeslagen RVVH aan kop!

Henk Sterkenburg