Foto:

Mantelzorgers - wie zorgt er eigenlijk voor hen?

In Ridderkerk zijn er meer dan 7.000 mantelzorgers. Echt veel! Ze geven zorg aan een partner, ondersteunen ouders, zorgen voor een naaste met psychische kwetsbaarheid of helpen met een ziek gezinslid. Het is een heel diverse groep die niet altijd even zichtbaar is. Dat komt onder andere omdat mensen zich niet zien als mantelzorger. Wat ze doen is volgens hen heel gewoon. Met deze column wil ik de schijnwerpers zetten op alle mantelzorgers in Ridderkerk. Want het combineren van werk, school en eigen leven in combinatie met de zorg is zwaar.

Het steunpunt mantelzorg Ridderkerk is een plek waar mantelzorgers terecht voor ondersteuning. Verleden week sprak ik een enthousiaste gebruiker. Ze was vol lof over de aandacht vanuit het steunpunt. Gezien worden en weten waar je hulp kan krijgen deed volgens haar zoveel goed. Deze mevrouw doet met regelmaat mee aan de activiteiten die het steunpunt biedt. Het is fijn om ontspannend bezig te zijn. Tijdens de activiteiten ontstaan goede gesprekken waarin mantelzorgers elkaar bemoedigen en tips uitwisselen. Graag zou ze vaker mee willen doen. Dat lukt nu niet omdat zij overdag werkt. Zij zou blij zijn wanneer er ‘s avonds ook activiteiten zijn als yoga, bloemschikken en creatief bezig zijn.
Het is mooi om zo’n enthousiast verhaal te horen. Het is goed om te benoemen dat er ook mantelzorgers zijn die hulp missen. Wat uitspraken die ik daarover in de afgelopen tijd hoorde:
- Ik had graag gewild dat er eerder dagopvang was geweest voor mijn vader, nu moesten ik en mijn broers veel vakantiedagen opnemen om vader te ondersteunen’
- ‘Er waren zoveel formulieren om in te vullen dat ik afgehaakt ben, dan doe ik het zelf wel’
- 'Ik was opeens ook mantelzorger voor mensen uit het netwerk van mijn moeder, zou de gemeente niet meer kunnen doen voor mensen die zelf geen mantelzorger hebben’?

Mantelzorgers ondersteunen is een belangrijke taak voor de gemeente. Want wanneer mantelzorgers omvallen is er veel leed. Er moet dan vaak meer zorg worden ingezet dan nodig was geweest. Wanneer mantelzorgers om hulp vragen moet dat daarom snel geregeld zijn. Geen ingewikkelde en lange aanvraag formulieren dus. Het zou volgens de ChristenUnie ook goed zijn wanneer er meer aandacht komt voor werkende mantelzorgers. Bijvoorbeeld door het activiteitenaanbod uit te breiden naar de avond of het weekend.

Mantelzorgers zien niet zelden dat er meer mensen hulp nodig hebben. Een eenzame buurvrouw van hun moeder, een hoogbejaarde oom van vader die ook lichte hulp of behoefte aan aandacht nodig heeft. In Ridderkerk zijn gelukkig al plekken waar deze mensen welkom zijn. Denk maar aan het ontmoetingsplein van Reyerheem of de gasterij bij Riederborgh. Maar misschien is het goed om is te kijken of er behoefte is aan uitbreiding van deze plekken met bijvoorbeeld een Odensehuis. Een plek waar zowel mantelzorgers als mensen met (beginnende) dementie of geheugenklachten dagelijks naar binnen kunnen komen lopen en waar geen indicatie nodig is.

Mantelzorgers, wie zorgt er eigenlijk voor hen? Zo begon ik mijn column. De gemeente en de mantelzorgconsulenten hebben een belangrijke taak. Maar zij niet alleen. Ook jij en ik kunnen daarin iets betekenen. Het is net de week van de mantelzorg geweest. Maar met die ene week zijn we er niet. Dus kijk de komende tijd is om je heen: wie is er druk met mantelzorgen? Breng een bloemetje langs, stuur een kaartje , doe een klus of drink samen een kop koffie. Neem de tijd om oprecht te luisteren en blijf de schijnwerper zetten op al het goede werk wat die mantelzorger doet!

Erna de Wolff
raadslid ChristenUnie