Voor elke boom die gekapt wordt een nieuwe boom

Bomen herplanten

In de rubriek Buiten gewoon groen vertelt Hollandse Delta iedere week iets over de natuur in onze omgeving. Het waterschap verzorgt veel groen in de polder. Deze week: Bomen herplanten.
Sinds de zomer van 2020 heeft waterschap Hollandse Delta het beleid om elke boom die gekapt wordt te herplanten. Hiermee houdt het waterschap het bomenoppervlak in de regio op orde. Bomen zijn belangrijk voor ons omdat ze CO2 vastleggen, fijnstof afvangen uit de lucht en voor verkoeling zorgen tijdens warme dagen.

800 bomen
In 2020 en 2021 zijn er door het waterschap zo’n 800 bomen gekapt, veelal vanwege veiligheid of ziekte. Dit betekent dat er 800 bomen herplant moeten worden en dat gebeurt dit winterseizoen, van Nieuwe Maas tot Volkerak en van de Biesbosch tot de Noordzee. Het aanplanten is deze maand al begonnen en wordt in april afgerond.

Robuust bomenbestand
Het waterschap selecteert de locaties voor herplant en bepaald welke boomsoort wordt herplant. Herplant vindt altijd plaats in de buurt waar de oude boom gekapt is, en sowieso op hetzelfde eiland. Bij het selecteren van de boomsoort streeft het waterschap naar een diverse soortkeuze, zodat een robuust bomenbestand ontstaat dat beter bestand in tegen ziekten en plagen, zoals de iepziekte en de eikenprocessierups.

Week met 396 coronabesmettingen

Ook in Ridderkerk is het aantal coronabesmettingen deze maand enorm opgelopen. De afgelopen zeven dagen waren er 396 positieve tests voor inwoners van Ridderkerk.

Ter vergelijking: in de laatste week van september noteerde Ridderkerk slechts 23 besmettingen. Dat was de laagste weekscore van dit jaar. Sindsdien zijn de besmettingscijfers weer gestaag gestegen. Midden oktober kwam Ridderkerk weer boven de 100 besmettingen per week uit. De laatste week van oktober werd er bij 142 Ridderkerkers corona vastgesteld. In oktober was er ook weer sprake van ziekenhuisopnames van Ridderkerks met corona. Vijf Ridderkerkse coronapatiënten moesten vorige maand naar het ziekenhuis.

Vijf overlijdingen
In november zijn er 17 Ridderkerkers met corona naar een ziekenhuis overgebracht. Ten gevolge van corona zijn er deze maand vijf inwoners van Ridderkerk overleden. In de eerste week van november liep het aantal besmettingen in de gemeente op naar 194.
Vorige week steeg het weekcijfer naar 273.

Chillen voor jonge mantelzorgers

Speciaal voor jonge mantelzorgers van 8 t/m 16 jaar organiseert Karaat Mantelzorg ‘chillmiddagen' in jongerencentrum De Loods. Op maandag 29 november en 20 december zijn jonge mantelzorgers welkom van 15.30 tot 17.00 om te ontspannen, een spelletje te spelen, te kletsen, iets creatiefs doen, gamen, tafeltennis, bingo enz.
"Even geen zorgen, maar een leuke tijd met andere jonge mantelzorgers" zegt Angelique Bloemberg, mantelzorgconsulent van Karaat Mantelzorg. Samen met mantelzorgconsulent Mineke en jongerenwerker Aaron is Angelique aanwezig tijdens de chillmiddagen. "Ook ideeën en vragen kun je bij ons op tafel leggen, wie weet komen we samen tot mooie dingen”

Aanmelden kan me een appje naar 06 1594 2108 of via: info@karaatmantelzorg.nl.