Rotaryvoorzitter Chris Suiker droeg de bloembollen over aan twee buurttuiniers
Rotaryvoorzitter Chris Suiker droeg de bloembollen over aan twee buurttuiniers Foto:

Ridderkerk bloeit op door duizend bloembollen

Rotary Ridderkerk sponsort de buurttuiniers van stichting De Overburen met 1000 bloembollen. De bloembollen, gekocht in het kader van de Rotary-actie ‘Polio de wereld uit’, krijgen zo een mooie maatschappelijke bestemming.
Op maandag 22 november werden de bollen afgeleverd door Rotaryvoorzitter Chris Suiker bij De Overburen aan de Frans Halsstraat. "De buurttuiniers is ons dagbestedingsproject waarin cliënten tuintjes opknappen van inwoners van Ridderkerk die dat zelf niet meer kunnen. De bloembollen zijn erg welkom" aldus Sanne Jippes, teammanager dagbesteding bij De Overburen: "We geloven dat ieder mens het meest tot bloei komt in de relatie met de ander. En de buurttuiniers hebben daar een voortrekkersrol in. Door cliënten tuintjes op te laten knappen van mensen die dat zelf niet meer kunnen breng je letterlijk en figuurlijk iets tot bloei. En dan passen bloembollen daar helemaal bij natuurlijk."
De 1000 bloembollen gaan de komende periode bij verschillende mensen geplant worden, zodat in het voorjaardag Ridderkerk op verschillende plekken helemaal opbloeit.
Voor meer informatie over stichting De Overburen en de buurttuiniers: www.de-overburen.nl.

Kettingbeding kan reddingsboei zijn

(vervolg voorpagina) Rechter Machteld de Geus probeerde vorige week de over de museumschool kibbelende partijen op één lijn te krijgen. “Want als ik tot een vonnis moet komen is het zwart of wit. Het is dan of einde oefening voor het museum of de gemeente heeft ten onrechte beslag gelegd.”
Alle pogingen om er met een minnelijk traject uit te komen zijn tot nu toe spaak gelopen. De gemeente wil verkoop aan een derde partij mogelijk maken op voorwaarde van een kettingbeding. De koper zal dan net als Ad Los verplicht zijn om het capitulatielokaal in authentieke staat te bewaren en moet bij verkoop het schoolgebouw als eerste aan de gemeente aanbieden. De museumoprichter kan zich vinden in het eerste, maar vindt de tweede eis te ver gaan. “Iemand koopt het voor bijna drie miljoen en loopt dan vervolgens de kans dat hij door de gemeente wordt afgepoeierd met zeven ton” schampert advocaat Vermaat. Wat de museumeigenaar betreft staat buiten kijf dat het schoolgebouw in de huidige vorm bewaard moet blijven: “Natuurlijk wil ik dat. Dit is mijn levenswerk. Ik wil een goede opvolger die het allemaal in stand houdt.”
In de ogen van de rechter biedt dit een opening. Zij wijst daarbij ook op de door de gemeenteraad aangenomen motie, waarmee een kettingbeding als oplossing uit de impasse is opgevoerd. Ook in dit motie is echter behoud van het capitulatielokaal gekoppeld aan een eerste recht van koop. De rechter oppert daarom dat de partijen samen moeten bekijken hoe het kettingbeding in een andere vorm kan worden gegoten. “Duidelijk is dat dit voor de gemeente draait om het behoud van de school. Het belang van de heer Los is om alles als één geheel te verkopen. Er moet toch een juridische formulering mogelijk zijn om beide belangen te dienen” geeft de rechter als voorzet.

Een schorsing van de rechtszaak bracht niet direct de oplosing. Na telefonisch contact met de portefeuillehouder stelde advocaat Bäcker dat het college niet verwacht dat er een meerderheid van de raad voor een aangepast kettingbeding zal zijn. Er is vrees dat dit geen 100% garantie biedt. "De eerste koper kan ter goeder trouw zijn, maar niet is uit te sluiten dat het daarna in handen komt van een projectontwikkelaar. En de bestemming is wonen en kantoren” wijst Bäcker op mogelijk gevaar. Volgens Dirk Vermaat kan de gemeente dit voor zijn met een wijziging in het bestemmingsplan. Hij stelt ook dat serieuze partijen het schoolmuseum willen kopen: "Er zijn drie musea die het graag willen overnemen.”
De rechter heeft de partijen tot de kerstvakantie gegeven om er onderling uit te komen. Wanneer dit witte rook uitblijft zal er binnen twaalf weken een vonnis zijn.