Rapportcijfer

Al meerdere keren verschijnt er in de Combinatie een oproep vanuit het gemeentelijk bestuur om mee te dien aan de burgerpeiling 'waar staat je gemeente'. Het is de bedoeling om een rapportcijfer te geven over het doen en laten en het functioneren van het gemeentelijk apparaat. Na al die oproepen vraag ik mijzelf af waarom er al wekenlang die oproep geplaatst wordt. Ikzelf heb het vermoeden dat de interesse in het meedoen hieraan bijzonder laag is. De inwoners van Ridderkerk zien waarschijnlijk dat, net zoals in de landelijke politiek, een duidelijke mening geven weinig, of helemaal geen zin heeft. Het zijn naar mijn mening teveel redenen om de oorzaak hiervan op te noemen.

Het enige wat ik kan doen is het 'gemeentelijk apparaat' het advies geven om zich eens flink achter de oren krabben en zich er bewust van te worden om eens echt, maar dan ook echt naar de inwoners te luisteren en niet alleen op eigen initiatief hune blijkbaar fantastische ideeën tot uitvoer te brengen.

Peter Pannet

Weggegooid geld

Als een kind zo blij, viel bij mij op de deurmat de enquête van de Gemeente. Het leek wel of ik de envelop van de postcode loterij ging openen. Snel via de computer de vragen invullen.
Wat een teleurstelling. De vragen sloegen nergens op. Je kon alleen maar een cijfer geven en er was geen ruimte voor toelichting. Wat ik van mijn woonomgeving vind? Nou die is prima. Leuk huis, leuke buren etc. Wat heeft de gemeente hier aangedaan? Niks. Dus dan kan ik het wel een 9 geven, maar dat slaat nergens op.
Wat ik wel graag had willen aangeven met een 1, dat ik al 10 jaar in de puinhoop naar mijn huis moet rijden i.v.m. NIeuw ReIjerwaard. Er staat na het gebouw van het waterschap, geen bordje meer Rijsoord en nu de bouwput weer van de Rotonde, straks de ontsluiting van de boomgaard. Die gaat er echt komen. Uiteindelijk (mede doordat de verkoop ook niet fantastisch verloopt van dit terrein) zitten we straks 20 jaar in een bouwput.
Er was ook een vraag over participeren. Die kon ik wel beantwoorden met een 1. Ook de vraag, hoe je geïnformeerd wilt worden door de Gemeente, bijvoorbeeld bij bestemmingsplan wijzigen of je dat via de Blauwe Kaai of via de app/website van de Gemeente wilde. Nee, geen van beide! maar er was geen vakje voor 'anders' of toelichting. Ik wil het gewoon per envelop door mijn brievenbus, zoals ook iedereen geïnformeerd wordt als er wegwerkzaamheden in de straat zijn. Of via, je digid!

Tevens klopt de enquête niet. Iedereen kan inloggen, niemand heeft een speciale code. M.a.w. ik kan de enquête 100x negatief/positief invullen.
Efin, weggegooid geld en er wordt toch weinig tot niks mee gedaan. M.a.w., ze dronken een glas, deden een plas en alles bleef zoals het was.

Imelda de Goede

Wild Geraas DVD

Op donderdag 2 december konden wij in deze krant op pagina 25 het ingezonden stuk ‘Wild Geraas’ lezen. Een zeer goed gekozen titel. Want in een DVD met dezelfde titel word wetenschappelijk onderbouwd dat Zwarte Piet niets met racisme te maken heeft. Zie www.wildgeraasdefilm.nl.

De schrijver, Kevin Wilson, vraagt of het klopt dat een overgrote meerderheid van de bevolking van dit land wil dat Zwarte Piet zwart blijft. Als we naar willekeurig welke opiniepeiling dan ook kijken dan zien we dat de meerderheid wil dat Zwarte Piet zwart blijft. In de opiniepeiling van het TV-programma ‘1Vandaag’ zien we dat het percentage mensen dat die figuur Zwart wil houden in dit jaar is gestegen ten opzichte van het jaar er voor.
Iedereen die met mij van gedachten wil wisselen kan mijn emailadres vinden op: www.vk.com/marcelvink.

Marcel Vink