LEZERS SCHRIJVEN

Naar beter openbaar vervoer?
Het busvervoer van en naar Ridderkerk is de laatste jaren verschraald, deels ook door Corona. Verbeteringen zijn daarom hard nodig. Het college kwam met een plan om €10 miljoen te investeren in het openbaar vervoer. De meeste miljoenen zullen worden betaald door de Metropoolregio. Het plan is om het busvervoer toekomstbestendig te maken door de bus in Ridderkerk vaker voorrang te geven. Daarom worden er onder meer tientallen meters aparte busstroken aangelegd bij rotondes op de Populierenlaan, de Burgemeester de Zeeuwstraat (twee keer) en Vlietlaan.
Deze aanpassingen leveren per rotonde 15 seconden tijdwinst op. En dat moet ertoe leiden dat de bus uiteindelijk twee á drie minuten sneller op Zuidplein en Kralingse Zoom is. Wie regelmatig met de bus reist, weet dat de meeste vertraging niet ìn maar buiten Ridderkerk ontstaat doordat de bus op de snelweg achteraan in de file moet aansluiten. Ook het passeren van de stoplichten op de Verbindingsweg kost veel tijd. De PvdA Ridderkerk begrijpt niet waarom het college er dan toch voor kiest om Ridderkerkse wegen op de schop te gooien. In de discussie rondom de tram werd dit toch als ongewenst gezien? Ook omdat daarbij kostbaar groen wordt opgeofferd voor asfalt. Deskundigen waarschuwen nu al dat de snelwegen na Corona weer snel zullen dichtslibben. Het lijkt dan ook zinvoller om samen met andere overheden maatregelen te treffen om de bus buiten Ridderkerk beter te laten doorrijden, bijvoorbeeld over de vluchtstrook. En om snel een (gedeeltelijk) vrije busbaan aan te leggen op de Verbindingsweg. Deze maatregelen zijn nu nodig en niet pas op de lange termijn.

De miljoenen die overblijven kunnen worden geïnvesteerd in beter openbaar vervoer met minder overstappen en goede directe verbindingen naar Rotterdam, Dordrecht en Barendrecht. Beter voor alle Ridderkerkers.

Jeroen Rijsdijk
PvdA Ridderkerk