Foto:

Een sociale en groene toekomst voor iedereen

GroenLinks presenteerde deze week samen met PvdA een landelijk progressief oppositieakkoord. Mooi dat ons Ridderkerkse voorbeeld voor een progressieve samenwerking in Den Haag is overgenomen… Maar even serieus. De samenwerking van GroenLinks en PvdA in Ridderkerk is een lokale keuze. Voor en door Ridderkerkers. Om te laten zien: het kan wél. Een sociale en groene toekomst voor iedereen. Voor nu en later.

We willen toch allemaal een leefbare aarde achter laten voor onze kinderen? En al die beetjes helpen juist wel. Huishoudens profiteren van eerlijk klimaatbeleid en we zetten in op een isoleer-offensief voor woningen, een lagere energierekening en goed openbaar vervoer. Met sociaal en groen beleid wordt Ridderkerk een fijnere plek om te wonen, te werken en van het leven te genieten.

Een dak boven je hoofd is een grondrecht, maar goed en betaalbaar wonen is voor steeds minden mensen vanzelfsprekend.
De wooncrisis legt de tweedeling in onze samenleving genadeloos bloot. We gaan duurzaam bouwen voor onze Ridderkerkse inwoners, niet voor projectontwikkelaars en huisjesmelkers. We komen heel veel woningen tekort. Om Ridderkerk groen en leefbaar te houden zullen we op sommige plekken meer en hoger moeten bouwen, terwijl we onze groene gebieden beschermen. De woningmarkt werkt momenteel uitstekend voor mensen die woningen verzamelen voor de winst, niet voor mensen die er een zoeken om in te wonen. Een goed salaris is lang niet meer genoeg om de huur te betalen, of een eigen huis te kopen.
Er is durf voor nodig om wijken voor de toekomst te (her)ontwikkelen. Waar energie opwekken en duurzaam vervoer de woonlasten omlaag brengen .

Wij hebben zin in de toekomst!

Bjorn Ros
Fractievoorzitter GroenLinks Ridderkerk