Foto:

IJsvogel in Bernisse

In de rubriek Buiten gewoon groen vertelt Hollandse Delta iedere week iets over de natuur in onze omgeving. Het waterschap verzorgt veel groen in de polder. Deze week: IJsvogel in Bernisse.
De ijsvogel is een razendsnelle oranje en blauwe verschijning. Je kunt ze zien zitten op laaghangende takken boven het water loerend naar visjes. Deze beschermde inheemse diersoort komt voor in onze regio en is gebaat bij een goede waterkwaliteit en plekken om kunnen nestelen. Waterschap Hollandse Delta zorgt daar voor.

Nesten
IJsvogels nestelen graag aan visrijk water. Ze bouwen hun nesten in zelf gegraven tunnels van zeker een 0,5 meter in oevers, in wanden maar ook wel tussen wortels van bomen of in een kunstmatige ijsvogelwand. In het Bernissegebied op Voorne-Putten heeft het waterschap onlangs een aantal ijsvogelwanden aangelegd.

Goede waterkwaliteit en biodiversiteit
Naast ijsvogelwanden deed het waterschap nog meer om de waterkwaliteit te verbeteren en de biodiversiteit te stimuleren in dit natuur- en recreatiegebied. Het aanleggen van beschermde vooroevers en vispaaiplaatsen zijn daarvan mooie voorbeelden.

Voor mens, water en natuur
Ook aan de recreatieve beleving is hard gewerkt. Zo zijn er picknickplekken, visoevers en hondenstrandjes aangelegd. Zo maken we van het Bernissegebied een prettige omgeving voor mens, water en natuur.

Vrijwilligersontbijt met de politiek

Vrijdag 10 december vond het eerste Ridderkerkse Vrijwilligersontbijt plaats. Vertegenwoordigers van 18 vrijwilligersorganisaties en 7 politieke partijen ontmoetten elkaar in Hofstede De Paradijshoeve.
Facet Vrijwilligerssteunpunt organiseerde het Vrijwilligersontbijt vanwege de landelijke Vrijwilligersdag en het Nationaal Jaar Vrijwillige Inzet 2021, waarin extra aandacht is voor de waarde van vrijwilligerswerk en inzet van vrijwilligers. Voor het Vrijwilligerssteunpunt van Facet was dit een goede gelegenheid om de politiek en het vrijwilligersveld bij elkaar te brengen.

Actuele thema's
Wethouder Marten Japenga begon de ochtend met een openingswoord. Esther van Iersel, coördinator Stichting Present Ridderkerk, Piet de Vries, voorzitter Stichting Integratie Ridderkerk en Gerard Sluimers, voorzitter Stichting Evenementen Ridderkerk vertelden in een korte presentatie over hun vrijwilligerspraktijk. Daarna gingen de deelnemers in gesprek over actuele thema’s als de participatiemaatschappij, lokale ondersteuning, regelgeving, grenzen aan het vrijwilligerswerk en het betrekken van doelgroepen als jongeren en migranten.

Verbeterpunten
De deelnemers vonden het informatief om meer van elkaar te weten, praktische verbeterpunten aan te kunnen geven en mogelijkheden voor samenwerking te ontdekken. Het Vrijwilligersontbijt als netwerkmoment werd zeer gewaardeerd. Facet Vrijwilligerssteunpunt neemt de suggesties en vragen mee in haar ondersteuningsaanbod.

Het Vrijwilligerssteunpunt van Facet is te vinden aan de Schoutstraat 5 en is bereikbaar via vrijwilligerswerk@facetridderkerk.nl of 0180 - 430 440.