Foto: Jos Wesdijk

Een beetje mooier

Dit zijn de donkere dagen voor Kerst, en zo is het ook. Maar over een paar dagen gaan de dagen weer lengen. Dat geeft deze burger moed. We gaan weer naar het licht.

Intussen houdt corona nog steeds huis! Blijf dus goed oppassen allemaal.

De Holland
Onlangs heb ik een bezoek gebracht aan ons asielschip “De Holland”. U heeft vast wel meegekregen dat Ridderkerk zo zijn steentje bijdraagt aan de opvang van vluchtelingen. Ik mocht ze officieel welkom heten. Ik heb mij verwonderd over de blijdschap die dat teweeg bracht aan boord van het schip. Het zijn allemaal mannen uit Syrië en Jemen.

Ze vonden het ook heel leuk om met de burgemeester op de foto te gaan. Er zijn vele selfies geschoten! Velen verstonden mijn steenkolen-Engels wel, maar gelukkig was er ook een tolk Arabisch. Allemaal zeiden ze dat ze Nederlands willen leren. We gaan proberen snel te regelen dat dat ook kan.

De mensen willen ook graag sporten. Sommigen vroegen om juridische bijstand en een enkeling vroeg mij of ik zijn vrouw kon laten overkomen uit Syrië. Nou kan ik veel, maar dat kan ik niet. Dat kan alleen via de IND, de Immigratie- en Naturalisatie Dienst. De man liet mij een foto zien van zijn vrouw op zijn telefoon. Hij had de tranen in zijn ogen.

Het was fijn om deze mensen welkom te heten. Om ze te vertellen dat wij willen dat ze, na alles wat ze hebben meegemaakt, zich veilig en thuis voelen. Om te beginnen bij ons in Ridderkerk. Dat er veel vrijwilligers klaar staan om hen te helpen, waar dan ook mee. Dat het belangrijk is dat ze meedoen.

Huis en haard
Deze mensen vertelden mij dat ze huis en haard hebben verlaten. Dat ze niets bezitten, maar dat ze wel moesten vluchten omdat hun leven gevaar liep in het land waar ze vandaan komen. Iemand vertelde mij dat het enige dat hij nog had de kleren zijn die hij aan had. Gelukkig komen de mensen van de Kledingbank gauw helpen, ook van die geweldige vrijwilligers.

Het was fijn om even aan boord van het schip te zijn. Het was fijn om te merken dat het echt iets met hen deed, dat officiële welkom namens het gemeentebestuur. Het deed mij ook echt iets om dat verdriet te zien in hun ogen om wat ze hebben meegemaakt, om wat ze hebben moeten achterlaten. Natuurlijk wensen wij hen allemaal een veilige en succesvolle toekomst.

Opa en oma
Dat is ook een mooie kerstgedachte: laten we ons allen inzetten om het leven voor anderen iets mooier te maken. Gewoon, door er te zijn, door aandacht aan de mensen te besteden die dat zo goed kunnen gebruiken.

Dat zijn natuurlijk niet alleen de vluchtelingen aan boord van De Holland. Dat zijn natuurlijk ook opa en oma die weer niet in de buurt van hun kleinkinderen mogen komen. We moeten goed op hen passen. Ik roep alle kleinkinderen op om een mooie tekening te maken voor opa en oma. Of een mooie brief te schrijven. Ik weet zeker dat zij daar heel blij mee zullen zijn.

En zo doen we allemaal ons best om de Kerst juist voor anderen een beetje mooier te maken.

Ik wens u allen heel fijne, zo u wilt gezegende Kerstdagen!

Anny Attema, burgemeester