INGEZONDEN

Scherpere normen voor windturbines in Nieuw Reijerwaard

Engie (met de nieuwe naam Equans) - de tot voor kort beoogde bouwer van de windturbines in Nieuw Reijerwaard - heeft in verband met hogere kosten afgezien van de bouw. Toch is de gemeente van mening dat de windturbines er moeten komen. Springt een andere bouwer in dat te dure gat? Daar is weinig kans op.
De Raad van State heeft namelijk in een recente uitspraak bepaald dat er ‘een nieuwe milieubeoordeling moet komen voor onder andere geluid en slagschaduw, die de turbines veroorzaken’ (De Telegraaf 9 en 15 december 2021). Voor de windturbines moeten nieuwe afstandsnormen worden vastgesteld, meent onze hoogste bestuursrechter.
Lucht & Geluid heeft in het verleden al eerder aangegeven dat met een veilige afstand van 1500 meter tot de bebouwing in Ridderkerk-West rekening gehouden zou moeten worden. De door Engie en de gemeente goedgekeurde afstand van de eerste windturbine tot de flats in West was echter ongeveer 550 meter. Ook de aangehouden onderlinge afstand tussen de turbines van 375 meter is volgens Lucht & Geluid aan verandering toe. Een afstand van 500 meter zou al een eerste stap in de goede richting zijn.

Vertraging
De nieuwe milieubeoordeling voor turbines kan nog zeker vele jaren duren. Daardoor zullen ook de ambities en overwegingen neergelegd in de Regionale Energie Strategie (RES), die voor Ridderkerk mede van invloed zijn op de omgevingsvisie (zoals ruimtelijke kwaliteit van het landschap) vertraging ondervinden. Ook andere plannen van gemeenten hebben daaronder te lijden. We weten nu al dat het stroomnetwerk overvol is en nodig aan verbetering en uitbreiding toe is. Ook dat zal de uitvoering van projecten vertragen.

Datacenters
Het gebruik van grote Datacenters - de laatste tijd negatief in het nieuws - slorpt zeer veel {groene) energie. Ook voor ons bewoners is in de toekomst steeds meer energie nodig. De gemeente zal met de snel opvolgende veranderingen terdege rekening moeten houden en op een juiste manier moeten reageren. De vraag is of bouw van windturbines in Nieuw Reijerwaard daar nog inpassen, of dat het niet beter is te zoeken naar een totaal andere plaats voor de windturbines, in elk geval niet in Nieuw Reijerwaard.

Dick de Winter,
werkgroep Lucht & Geluid

Papier niet meer hier

Deze week wilde ik mijn oud papier weggooien op het Dillenburgplein, maar groot was mijn verbazing toen ik er al tassen met papier voor zag liggen, terwijl de container niet vol leek te zijn. Pas toen ik de klep niet open kreeg, zag ik de sticker dat de 'cocon' alleen nog met de afvalpas te openen is door bewoners van de hoogbouw. Waarom wordt het alleen maar moeilijker gemaakt om je papier apart te scheiden? Vroeger zette je het gewoon op een vaste dag per maand aan de kant van de weg en werd het opgehaald door een vereniging die daar zo nog aardig wat geld mee kon ophalen. Maar dat werd ineens verboden, want klaarblijkelijk wordt er meer papier gescheiden als iedereen verplicht een aparte papierkliko (oftewel minicontainer) bij zijn huis neer moet zetten. Nog een kliko erbij wordt wel erg veel voor mensen met een kleine achtertuin. Bij veel mensen zie je nu drie kliko's in de voortuin staan. Ridderkerk lijkt net een kermis met die foeilelijke felle deksels. Als ik naar de supermarkt gaat, neem ik net zo lief een tasje met oud papier mee voor de container, want dat gaat in één moeite door. De glasbak staat er standaard naast, dus ook de potjes en flessen gaan mee in de boodschappentas. Althans, zo ging het tot vandaag. Wat nu, want de papierkliko is indertijd opgehaald en ik zit er niet op te wachten dat hij weer terugkomt. Zal ik er nu voor gaan kiezen om het papier bij het restafval te gooien, ook al gaat me dat natuurlijk geld kosten. Aan de andere kant heb ik zo weinig papier, dat dat ook wel weer mee zal vallen.  Ik begrijp gewoon niet dat een gemeente die circulair wil worden het zijn inwoners zo lastig maakt. Wat is de reden dat de papiercontainers/cocons bij de diverse winkelcentra niet meer door iedereen gebruikt mogen worden?

Een zeer milieubewuste burger, die lijdt onder hoe Ridderkerk scheidt

P. de Jong