Burgemeester Attema verguld met de oorkonde en bloemen
Burgemeester Attema verguld met de oorkonde en bloemen Foto:

Burgemeester Attema is politicus van het jaar 2021

In een rechtstreekse uitzending van Radio Ridderkerk werd burgemeester Anny Attema zaterdagmorgen verrast met de titel "Politicus van het jaar 2021”. Ze was samen met kinderburgemeester Maylin Ouwens uitgenodigd om terug te blikken op het afgelopen jaar toen in de uitzending werd ingebroken door Arjan 't Jong, die de burgemeester volledig overviel met de keuze van de jury. De prijs voor de lokale politicus van het jaar werd vijf jaar geleden geïntroduceerd. Vorig jaar vond er wegens corona geen verkiezing plaats, maar dit jaar mochten de juryleden zich weer buigen over de vraag: Welke politica of politicus heeft in positieve zin indruk gemaakt op de Ridderkerkse gemeentepolitiek van dit jaar? De jury voor deze verkiezing wordt gevormd door verslaggevers die de lokale politiek op de voet volgen. Op hun lijstjes werden zes politici voorgedagen als kandidaat, maar één naam stak er bij de waarderingen duidelijk bovenuit. "Burgmeester Attema groeit nog steeds is haar rol. Het aantal positieve punten neemt elk jaar toe. In crisistijd scoort ze boven gemiddeld” aldus Arjan 't Jong uit het juryrapport: "Ze laat, in een ook voor haar persoonlijk moeilijk jaar, zien dat ze een echte burgemeester is. Ze is streng op de coronaregels, maar heeft ook duidelijk een bemoedigende en verbindende rol. Ze heeft haar sociale gezicht laten zien waar het kon en juist ingegrepen waar het moest.”
De burgemeester was er even perplex van: "Dit zag ik absoluut niet aankomen. Ik ben er helemaal stil van.” Na de overhandiging van de oorkonde en een boeket herpakte Attema zich: "Inderdaad voor mij een moeilijk jaar geweest, maar ik voel me gedragen door mijn omgeving, mijn medewerkers, de raad en nu ook door de pers. Ik doe mijn uiterste best om niet vol te schieten.”