Hans Baljé en Cor Nieuwenhuizen werden in de bloemen gezet
Hans Baljé en Cor Nieuwenhuizen werden in de bloemen gezet Foto:

Jubilaris en erelid

De EHBO Slikkerveer heeft haar secretaris Hans Baljé gehuldigd met zijn 25 jaar als gediplomeerd EHBO-er. Daarnaast heeft het bestuur van de vereniging Cor Nieuwenhuizen benoemd tot Erelid van EHBO Slikkerveer.

Geen verlaging van rioolheffing

Een verlaging van het rioolrecht voor particulieren in Ridderkerk zit er volgend jaar niet in. De gemeenteraad heeft op het laatste moment besloten om nog niet over te gaan op een ander systeem voor de inning van de rioolgelden. Voor de huishoudens betekent dit dat een voordeeltje van iets meer dan twaalf euro uitblijft.
Het idee voor de systeemwijziging komt van Partij 18PLUS. De lokale partij wil dat grote bedrijven meer gaan betalen voor het rioolgebruik en de rekening voor de burger wordt verlaagd. Nu is een aansluiting op het riool bepalend voor de heffing en speelt de grootte van het pand geen rol. Het voorstel om meer recht te doen aan “de vervuiler betaalt” werd eerder dit jaar omarmd door een meerderheid van de raad.
In de nieuwe systematiek zou de rioolheffing voor niet-woningen berekend worden op basis van de WOZ-waarde. De uitwerking hiervan gaf schrik bij partijen die zich eerder achter wijziging van de heffingsmaatstaf stemden. “Scholen zullen hierdoor duizenden euro’s meer moeten betalen en de factuur hiervoor zal over twee maanden al op de mat liggen” spreekt Robert Kooijman (ChristenUnie) van een ongewenst bijeffect.
Hij wil dat er in de nieuwe raadsperiode wordt bekeken op welke wijze tot een eerlijker systeem gekomen kan worden. “Nu ontbreekt het aan zorgvuldigheid richting ondernemers en organisaties” aldus de CU-fractievoorzitter. Andere fracties zijn het hier grondig mee eens. “We zijn niet tegen een systeemwijziging, maar de gevolgen zijn nu niet goed in beeld gebracht” reageert VVD’er Edward Piena. “Het zal anders een forse rekening geven voor scholen en bedrijven” vindt ook Karin Kayadoe. “Extra financiële druk voor bedrijven is nu niet gewenst. Bewoners die betalen in tien termijnen zullen het verschil nauwelijks merken” stelt CDA-raadslid Dick Breeman.
De gemeenteraad heeft hiermee een streep gezet door de € 80 voor eigenaren en gebruikers van woningen, zoals voor volgend jaar was vastgesteld. Door weer terug te vallen op oude vertaling zal er volgend jaar € 92,76 op de rekening staan.

Zes verdachten aangehouden na woningoverval aan Gouwestraat

Jonge overvallers hebben op vrijdag 17 december een woning overvallen aan de Gouwestraat in Ridderkerk. Na rond 21.30 uur te hebben aangebeld drongen ze de woning binnen en werden de bewoners bedreigd met een vuurwapen.
Ze eisten de telefoons en autosleutels op, waarna ze zich met de gestolen auto uit de voeten maakten. Met de kentekengegevens had de politie de vluchtende groep al snel in de gaten. Ze werden gesignaleerd op de A29. Daarna reden ze plankgas verder over de A4 richting Tholen. De politieachtervolging eindigde daar toen de overvallers zich klemreden op een weg met een paaltje. Toen ze uit de auto probeerden te ontsnappen loste de politie enkele waarschuwingsschoten. Bij de arrestatie van een van de inzittenden raakte een agent gewond aan een knie.
De aangehouden verdachten zijn vijf Rotterdammers (twee 16-jarigen, 17-jarige, 18-jarige en een 19-jarige) en een 14-jarige jongen uit Tholen.

Voor het onderzoek is de politie op zoek naar mogelijke getuigen. Ook camerabeelden uit de buurt en dashcambeelden van de jongens rond de Gouwestraat kunnen bij het onderzoek helpen.