Niet zwart, niet wit, maar een mix

De heer Marcel Vink kan mij verwijten zijn bronnen niet te kennen (De Combinatie van 23 december), en ik fronzen bij zijn uitleg van de mijne, maar er is één ding dat ik duidelijk wel beter kan dan hij: lezen.
Op geen enkel moment in onze briefwisseling, namelijk, heb ik gezegd dat een Piet met een zwarte huidskleur per definitie een slaaf is. Erger nog, ik heb genoemd zelf geen probleem te hebben met zwart— net als mijn bleek-witte kleur immers slechts een tint in de natuur. Wat ik echter wel stel, is dat de manier waarop wij Piet aankleden er eentje is die voorheen aan slaven werd voorbehouden. Piet draagt niet, zoals sommigen beweren, de kleding van een 16e-eeuwse Spaanse edelman, zijn kleding ligt dichter bij die van huisbedienden uit latere eeuwen. Als de uit de slavernij bevrijde titelfiguur in Tarantino's Django Unchained permissie krijgt zijn vroegere meesters te doden en daar zijn eigen kleren voor uit te zoeken, kleedt hij zich in helblauw met een kanten kraag: het kostuum van een bediende. Hij draagt het als een opgestoken vinger.
De zogenaamde wetenschappelijke video's die de heer Vink aanbeveelt, zijn een bonte verzameling video-opnames van de voor-Christelijke, Europees-wijde traditie het nieuwe jaar in te luiden met zwart geschminkte demonen. Maar enig bewijs dat de introductie van Zwarte Piet in de 19e eeuw voortvloeide uit eerdere Nederlandse tradities mist. In de voorgaande eeuw zien we geen Krampus-achtige figuren op het Hollandse platteland, in de middeleeuwen niet, eerder niet…
Ik fronsde mijn wenkbrauwen voor het eerst toen de heer Vink, die eens een actieve rol in de Ridderkerkse politiek zocht, de lezers van deze krant tot een heuse strijd opriep (met instructies te verkrijgen via zijn Russische website). Mijn tegenwerping is dat als het een kinderfeest moet blijven, het in samenwerking tussen voorstanders en hun criticasters beter als een tafelkwestie is te zien: hoe houden we de traditioneel gekleurde knecht er in zonder dat hij een rastype in een onderdanige rol is? Ons beider doel moet immers zijn dat in, zeg, december 2030 Sinterklaas een feest is waaraan bejaarden van zestig en kinderen van zes beide veel plezier beleven.
Wat betreft de discussie hoe de Nederlanders procentueel in de Zwarte Piet-discussie staan: ik noemde mijn bron, met naam en publicatiedatum, de heer Vink zei dat de conclusies niet waar kunnen zijn en dat ¨niemand daar om heen kan¨. Ik herhaal mezelf dus maar als ik hem aanraad, in deze in beginsel interessante en waardevolle discussie, meer en vooral beter te lezen. Dan praten we tenminste nog met het doel helder op schrift.

Kelvin Wilson

Toegankelijk voor iedereen!

Twee miljoen Nederlanders leven dagelijks met een beperking. Ze zijn bijvoorbeeld slechtziend, blind of doof, hebben psychische problemen of een lichamelijke of verstandelijke beperking.
Ook in Ridderkerk is er steeds meer, maar nog niet voldoende aandacht voor deze groep. Bijvoorbeeld bij ruimtelijke plannen wordt er onvoldoende bij stilgestaan of er wordt uit kostenoverwegingen minder aandacht aan besteed. Zo zijn er levensloopbestendige huizen gebouwd met een fikse drempel bij de entree en kun je in het vernieuwde deel van het centrum met je rolstoel niet meer naar de parkeergarage maar moet je buitenom.
Dat is de reden dat PvdA Ridderkerk en CDA Ridderkerk maandag 20 december 2021 een motie hebben ingediend om bij elk collegevoorstel een zogenaamde ‘inclusiviteitstoets’ uit te voeren. Het doel van deze toets is om bij elk voorstel dat naar de gemeenteraad gaat als college, ambtenaren en gemeenteraad na te gaan of er kansen benut kunnen worden om de integrale toegankelijkheid te verbeteren voor Ridderkerkers met een beperking.
De meerderheid van de raad steunde gelukkig de motie. Alleen Partij 18PLUS stemde tegen.
Heeft u vragen/opmerkingen over dit of andere onderwerpen, dan kunt u altijd contact met ons opnemen.

Arianne Ripmeester (fractie.ridderkerk@pvda.nl)

Victor Mijnders (victor.cdaridderkerk@hotmail.com)