Er konden veel kerststollen bezorgd worden op het asielschip
Er konden veel kerststollen bezorgd worden op het asielschip Foto:

Traktatie voor asielzoekers op schip

Vorige week donderdag hebben leden van het comité van Stichting Ontmoeting kerststollen uitgereikt aan de bewoners en bemanning van het bij Ridderkerk afgemeerde schip, waarop sinds begin december asielzoekers een tijdelijk verblijf hebben gekregen.
Stichting Ontmoeting is een christelijke organisatie die in de jaren negentig van de vorige eeuw begon met opvang, activering en begeleiding van dak- en thuislozen en andere kwetsbare mensen. Zij ondersteunt hen om hun leven weer op orde te krijgen. Inmiddels wordt dit werk gedaan vanuit vijf locaties in Rotterdam en heeft het werkterrein zich uitgebreid naar andere steden. De drijvende kracht in al het werk is de opdracht die Jezus in de Bijbel heeft gegeven om om te zien naar mensen in de nabije en verre omgeving en met name naar hen die aan de rand van de samenleving verkeren.

Kerststollenactie
Voor het werk van Ontmoeting is geld nodig. Over het land verspreid zijn er comités die door allerlei acties fondsen werven om het werk mogelijk te maken. Zo organiseert het comité van IJsselmonde al jaren in december een krentenstollenactie. Leden van de kerken uit Ridderkerk en omstreken konden behalve een kerststol voor zichzelf ook een stol doneren aan een vluchteling. In voorgaande jaren werden deze stollen afgeleverd op het azc in Beverwaard. Dit bestaat echter niet meer, maar nu is er de boot. Er werden zo veel stollen gedoneerd dat er één aan alle bewoners en bemanningsleden van het schip gegeven kon worden. Na het maken van een afspraak kon, tijdens een gezellige bijeenkomst, aan iedereen op het schip een heerlijke krentenstol worden overhandigd.