Een mooi rondje van ca 3 km

Wandelen langs knooppunten in Gorzen

We starten bij de Ridderkerkse haven (Haven 24) en wandelen van knooppunt 58 naar 59, 47,91, 97, via het Gorzenpark naar 56 en vandaar via 57 naar het begin van de route. De nummers staan op zwarte kunststof paaltjes. De afstand is ca. 3 km.

Het hele gebied heet de Gorzen. Gorzen betekenen buitendijks gebied dat alleen bij springtij overstroomt. Sinds 1970 geldt dit niet meer voor het hele gebied. Toen is de Deltadijk aangelegd die Ridderkerk tegen het rivierwater moet beschermen. Het zandlichaam is afgedekt met klei die aan rivierzijde aan de voet van de dijk werd afgegraven. Daar ontstond een meertje dat al spoedig de poëtische naam Stille meertje (A) kreeg. Toen natuurliefhebbers vernamen dat Rijkswaterstaat van plan was om met baggerspecie van de in 1975 te graven haven het meertje te dempen besloten ze de strijd aan te gaan voor het behoud van het idyllische meertje.

Op 30 maart 1972 werd een werkgroep opgericht die uit monde in wat nu Natuurvereniging Eiland IJsselmonde heet. Onze vereniging bestaat dit jaar vijftig jaar! De strijd duurde enkele jaren. Het begon met een motie in de gemeenteraad, vragen in de Tweede kamer, in de Provinciale staten, maar dat leverde niets op. Er werden, gesteund door de gemeente, rapporten gemaakt welke door de werkgroep bij de provincie en het waterschap werden ingediend. Na een moeizame strijd gingen de dijkenbouwers, het waterschap en de provincie akkoord met een oplossing waarbij het Stille meertje behouden kon worden.

We lopen over de zomerkade met het meertje, aan de ene zijde en de Ridderkerkse griend aan de andere zijde. We zien dat de beheerder van de griend, het Zuid-Hollands landschap, in de griend de wilgen aan het knotten is. Eens in de drie jaar worden de wilgen geknot om ze te behouden. Langs de zomerkade torsen de wilgen zeer zware takken. Deze wilgen worden door de gemeente onderhouden. Zij zijn al jaren niet geknot, dit dient dringend te gebeuren om te voorkomen dat wilgen bezwijken onder hun last.

We lopen naar de Crezéepolder (knooppunt 47). Het is een wonder dat zo’n getijdegebied recent (2016) in de drukke Randstad gerealiseerd is. Het gebied is in trek bij vogels en natuurliefhebbers en er kan een rondwandeling gemaakt worden. Wij lopen over de oude veerdam van knooppunt 47 naar 91. Daar gaan we het Gorzenpark in. Op de 22 meter hoge puinberg (B) hebben we een prachtig uitzicht over de Crezéepolder en de griend. Helaas zit er niet alleen puin in de heuvel verwerkt. Metingen in 1998 en 2003 gedaan, hebben een ernstige verontreiniging aangetoond. De monitorring is daarna zonder formeel besluit gestopt. Het drinkwaterbedrijf Oases heeft op 75 meter afstand haar putten liggen. Vernomen dat een rapport uit 2019 meldt dat het opgepompte water in lichte mate verontreinigd is met stoffen die niet in het drinkwater thuis horen. Wie stelt dat gerust?

Halverwege de berg moeten we linksaf de helling met traptreden af. Let op hier heb ik een routepaaltje gemist! Via de voormalige speelvijver (C) lopen we naar de Oude Belt (D). Na de oorlog is hier tot 1970 afval gestort. Daarna is een leeflaag aangebracht. Op zaterdag 4 november 1972 werden op de Oude Belt door 60 Ridderkerkse mannen, vrouwen en kinderen de eerste 2500 bomen en struiken gepoot, terwijl er in de weken daarna nog eens 20.000 door de gemeente zijn aangeplant. Sommige bomen ontwikkelen zich slecht. Uit onderzoek bleek dat plaatselijk de leeflaag te dun is. De gemeente beraadt zich op te nemen maatregelen. Langs het Havenkanaal lopen terug naar de Ridderkerkse haven (van 56 naar 57).

aartvandragt@natuurver
eniging-ijsselmonde.nl