Het gebouw van De Riederwaard in 1953

Herinneringen van onderwijzeres Jo Mandak-Behrtel

Eind juni 1947 was ik afgestudeerd aan de toenmalige Kweekschool voor onderwijzers te Leeuwarden. Daar ik geen zijn had om in Friesland te blijven solliciteerde ik naar Rotterdam en omgeving. Het hoofd van de openbare lagere school te Bolnes (gemeente Ridderkerk) reageerde direct omdat zij dringend een leerkrachtnodig hadden. Het aanwezige personeel had daardoor veel te grote klassen. Ik kon per 1 juli 1947 beginnen. Probleem was echter dat ik een woning nodig had. Het gemeentebestuur verleende alle medewerking, maar er was eenvoudig niets. Voorlopig logeerde ik met mijn moeder (mijn vader was inmiddels overleden) bij een neef in Rotterdam en reed dan met de fiets heen en weer naar Bolnes. Geen gemakkelijke oplossing daar Rotterdam mij geen woonvergunning wilde geven. De conclusie was: als je werkt in Ridderkerk dan moet die gemeente ook voor woonruimte zorgen.

rubriek Stichting Oud Ridderkerk

Woonproblemen
Na enige weken bood Ridderkerk mij een half huisje aan in de Nassaustraat 81 in Slikkerveer. Eigenaar van deze huisjes was de scheepswerf Boele te Bolnes. Zij waren eigenlijk bestemd voor het personeel van deze werf. Toch bood de gemeente Ridderkerk mij de benedenverdieping aan, bestaande uit een woonkamer met voorkamertje, een uitgebouwde keuken met toilet en daarachter een schuurtje. Verder een redelijke achtertuin en een klein voortuintje. De bovenverdieping met twee slaapkamertjes plus overloop waar een keuken was gemaakt, werd aangeboden aan een timmerman van Boele die net getrouwd was.

In dit kleine huisje moesten dus twee gezinnen wonen, ingang tuin en toilet gezamenlijk! Moeilijk, want als de bewoners van het toilet gebruik wilden maken, moesten zij door onze woonkamer heen. Het was van beide kanten aanpassen en toen er in 1951 boven een baby moest komen was het tijd voor mij opnieuw bij de gemeente aan de bel te trekken. Ja, aan de Ringdijk 556 was een benedenwoning leeggekomen, de bewoners konden naar boven verhuizen en de eigenaar, de heer Henk Schippers, bood mij de woning aan, bestaande uit een piepkleine voorkamer, een slaapkamer en een kleine ruimte aan de achterkant voor keuken en halletje met toilet en achterom. De heer Schippers had achter het huis, dus buitendijks, een timmermanswerkplaats. Weer aanpassen, maar ook nu lukte het om in goede verstandhouding met elkaar te leven. Ondertussen werden er in Slikkerveer, in de Prinses Margrietstraat en omstreken eenvoudige etagewoningen gezet. Kosselwoningen werden ze genoemd. Ik kwam niet voor deze huizen in aanmerking.

1953 watersnood
Toen werd het 1 februari 1953. Het rivierwater kwam tot de tuin en verder. Opeens water onder de deur door, zodat het halletje onder water liep. Wij konden niet langer in huis blijven. Buurman Schippers hielp ons door het raam aan de voorkant naar buiten en op de dijk. De nacht hebben wij boven doorgebracht. Toen het water was gezakt namen we de schade op. Voorlopig een onbewoonbaar huis, maar mevrouw Peiffer- de Borst, wonend aan de Donckselaan 6, nam ons enige weken liefderijk op. Er werd nu in Bolnes een nieuwe wijk gebouwd en na enige tijd mocht ik de sleutel halen voor het huis aan de Generaal Smutsstraat 61 te Bolnes. Een vierkamerwoning op de tweede verdieping. Ik was er zeer gelukkig mee en heb er veertien jaar gewoond, ondanks dat deze huizen slecht geïsoleerd en goedkoop gebouwd waren. Ze zijn dan ook later in 2007 afgebroken voor nieuwbouw.
Er werd steeds meer gebouwd in Ridderkerk, in West, Oost en Drievliet en ook in Slikkerveer achter de Willemstraat, de muziekbuurt.
In de jaren zestig bood de firma Roos portiekwoningen aan met centrale verwarming en garage voor een zeer redelijke prijs. In 1967 waagden we de sprong van huur naar koop. Het was er de tijd voor.
Eind 1978 heeft ons gezin Ridderkerk verlaten voor een eengezinswoning in Zwijndrecht.

Jo Mandak-Behrtel (1927-2021) was leerkracht van De Riederwaard van 1947 tot 1983