Het logo van Blue Amigo staat nog niet op de Waterbussen

Nieuwe exploitant voor de Waterbus

RIDDERKERK - Blue Amigo is met ingang van dit jaar de exploitant van de Waterbus tussen Rotterdam en Dordrecht en het driehoeksveer tussen Ridderkerk, Krimpen aan de Lek en Kinderdijk. De opvolger van Aquabus BV is gestart met de winterdienstregeling.

De overname brengt voor Ridderkerk geen veranderingen. De Waterbus tussen de Erasmusbrug en Merwekade blijft om het halfuur De Schans bij Slikkerveer aandoen. In een extra halte bij Bolnes, een wens van het gemeentebestuur, is vooralsnog niet voorzien. Volgens het vervoerscontract is het aan de exploitant om al of niet te kiezen voor nieuwe stopplaatsen. Wethouder Marco Oosterwijk maakte eind vorig jaar duidelijk dat Ridderkerk zal blijven lobbyen om ook bij Bolnes een halte van de Waterbus te krijgen. “Capelle heeft er jarenlang voor moeten aandringen en daar komt nu wel een extra halte.”
De nieuwe halte bij Capelle aan den IJssel zal in de loop van dit jaar aan de nieuwe dienstregeling worden toegevoegd. Hiervoor komt een nieuw afmeerponton nabij het Zalmhuis aan de Schaardijk. Daarmee krijgen Ridderkerkse forenzen een aantrekkelijke verbinding met het bedrijventerrein Rivium. Bij een oversteek kunnen fietsen gratis mee aan boord. Automobilisten die voor de Waterbus kiezen kunnen vanaf de halte in Capelle verder (elektrische) leenfietsen. Ook zal men er kunnen overstappen op nieuwe Parkshuttles. Het traject van de shuttles wordt doorgetrokken tot aan de Nieuwe Maas, waarmee de Waterbusreizigers een directe verbinding krijgen met metrostation Kralingse Zoom. Met de bussen vanuit Ridderkerk (RET-lijn 145) is men daar overigens nog altijd sneller.