Voor niet alle huidige gebruikers van het oude schoolgebouw zal er straks plek zijn

Dringen voor plek in huishoudschool

RIDDERKERK - Een herbestemmingsonderzoek moet de komende maanden duidelijk maken voor welke organisaties en bedrijven er plek is in te renoveren huishoudschool van Ridderkerk. Bij voorbaat is er veel belangstelling van maatschappelijke organisaties, terwijl de huidige gebruikers er bijna allemaal ook willen blijven zitten.

In de voormalige school zitten nu kleine bedrijven met een tijdelijke huurovereenkomst. Met de investeringen die gedaan moeten worden zullen de huurprijzen flink stijgen. De kansen zijn daarom groter voor maatschappelijke organisaties, die met subsidies de huurpenningen kunnen opbrengen. Een van de partijen die nu in de race is voor huisvesting in de school is Facet Ridderkerk, dat er twee verspreide kantoren aan de Schoutstraat voor wil inruilen. De welzijnsorganisatie ziet ook kansen voor het beheren van het gebouw. Ook Stichting Present Ridderkerk, dat nu kantoorruimte huurt aan de Verlengde Kerkweg, wil graag naar de oude school.

Kledingbank en snuffelpand
FoodCompany Ridderkerk zou er graag haar activiteiten samenbrengen. De fietsenbank en speelgoedbank hebben er nu al een tijdelijke ruimte. De organisatie hoopt er ook de kledingbank en voedselbank onder te brengen. De Ridderkerkse Vrouwen voor Vrede willen graag het Snuffelpand en de meubelshowroom op deze locatie samenbrengen. Gemeld heeft zich ook de Natuurvereniging Ridderkerk, die haar plekje in het educatief centrum “De Groene Draak” wil inruilen voor een lokaal dat eventueel gedeeld kan worden. De natuurvereniging ziet bij de school ook kansen voor het opzetten van een Tiny Forest.

Startende ondernemers
Door het college wordt ook ingezet op een kantoorhub voor startende of kleinschalige ondernemers, waar huidige gebruikers mogelijk een ruimte kunnen huren. Ook hoopt de gemeente er een wijkcentrum te realiseren. Voor de exploitatie heeft het burgerinitiatief Meedoen Onder Een Dak (MOED) zich gemeld. Deze partij wil er ook voorzien in kantoor-, studio- en cursusruimte voor maatschappelijke en creatieve ondernemers. Voor startende en kleine ondernemers zal er dan flexibele kantoorruimte te huur zijn voor een redelijke prijs. De resultaten van het herbestemmingsonderzoek worden het tweede kwartaal van dit jaar verwacht.