INGEZONDEN Borstklopperij met andersmans veren

Vorige week werden wij lezers van De Combinatie getrakteerd op de laatste Buiten de Raad-column van Partij 18PLUS van 2021 met de titel 'Sta op voor Ridderkerk'. Een titel die tevens hun nieuwe verkiezingsleus schijnt te zijn. De partij die zichzelf regelmatig op de borst slaat maakte haar reputatie als best borstkloppende partij van de afgelopen twintig jaar ook in deze column weer helemaal waar. Volgens 18PLUS zijn veel standpunten uit hun verkiezingsprogramma gerealiseerd. Ik weet niet hoe u dit leest, maar volgens mij hebben we nog steeds geen jaarlijkse korting van €100,- op onze belastingaanslag ontvangen, mogen we nog steeds niet gratis zwembad De Fakkel in, werkt Ridderkerk nog steeds nauw samen met Barendrecht en Albrandswaard in het BAR-samenwerkingsverband, gaat de ontwikkeling van bedrijventerrein Nieuw Reijerwaard gestaag door en is De Beverbol gesloopt. En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Ook het pronken met andermans veren gaat deze partij goed af. Gratis openbaar vervoer voor AOW'ers hadden bijna alle partijen in hun verkiezingsprogramma’s staan. Het zogenaamde messenverbod is er gekomen nadat Leefbaar Ridderkerk de veiligheidshandschoen had opgepakt en in de gemeenteraad en erbuiten had gepleit voor het instellen van veiligheidsrisicogebieden en een messenverbod. Leefbaar was ook de hoofdindiener van de motie om preventief fouilleren en messenverbod mogelijk te kunnen maken. Aldus geschiedde.
In hun column heeft 18PLUS het ook over het feit dat niet alles rozengeur en maneschijn is. Dat klopt. Ze melden dat er een begin zou zijn gemaakt in het vergroten van de slagingskans voor lokaal woningzoekenden, maar dat er nog een lange weg te gaan is om de wachttijd te verkorten. Bij een motie m.b.t. een ‘Pilot Voorrang Ridderkerkers bij nieuwbouw’ hebben alle vijf de 18PLUS-raadsleden tegengestemd. Kennelijk heeft 18PLUS liever dat de weg lang blijft om de wachttijd te verkorten.
En wanneer ik de jaarlijkse raadsinformatiebrieven over Wonen raadpleeg kom ik echter tot een hele andere conclusie. In 2018 was het slagingspercentage van Ridderkerkse woningzoekenden die slaagden in Ridderkerk 81%. In 2019 was dit 79% en in de laatste RIB werd de gemeenteraad meegedeeld dat dit percentage was gedaald naar 78%. Dus hoezo een begin gemaakt aan het vergroten van de slagingskans ? In diezelfde raadsinformatiebrief staat overigens dat vanaf 2016 tot en met 2020, en dus ook gedurende huidig collegeperiode het aantal reacties op een sociale huurwoning is toegenomen van 85 (2016) naar maar liefst 300 gemiddeld in 2020. Tevens zijn in 2020 38% van de verhuurde woningen toegewezen aan Ridderkerkers. Ook dit aantal is gedaald t.o.v. voorgaande jaren. Dit percentage zat namelijk altijd rond de 50%.
Maar laat ik niet al te zuur doen over de prestaties van partij 18PLUS. Inmiddels hebben we door hun toedoen de JA-sticker gekregen Het werkt 'prima' moet ik zeggen. Ik heb dit jaar namelijk in tegenstelling tot voorgaande jaren geen mooie kerstkaart van 18PLUS mogen ontvangen.
Een advies wil ik 18PLUS nog wel meegeven. Zet de letter 'p' achter het woordje 'Sta' in jullie nieuwe verkiezingsleus en maak deze keer wél een verkiezingsbelofte waar.

André van Santvliet

Het kloppend hart in het centrum

We mogen als gemeenschap blij zijn dat de oude Huishoudschool door het Ridderkerkse college behouden zal worden voor de samenleving. Kijkt u goed, en u ziet in de jaren-vijftig architectuur prachtige verhoudingen die met het verstrijken van de tijd steeds unieker (en esthetischer) zullen worden. Maar als individu wil ik ook de hoop uitspreken dat de beslissingsmakers zich er van bewust blijven dat het oude en versleten gebouw al een warmbloedig hart kent in de vorm van haar voornaamste huurster, de stichting In Mind & Body.
Aikido voor alle leeftijden, yoga in vele vormen, en tai chi voor de ziel, het bestuur van de stichting doet al jaren haar uiterste best er de vele voordelen van te verspreiden. Mijn eigen zoon volgde er als tiener jarenlang aikido (de ‘vechtsport zonder winnaar') en als volwassene straalt hij nu nog steeds de elegantie en innerlijke rust uit die dat hem bijbracht. Oneindig veel plezier, dat kreeg hij er ook mee. Zelfs al zijn ze ouder en ieder hun weg gegaan, zijn lesgenoten houden contact. De diploma-momenten waarin ze elkaar assisteerden, de zomerkampen en winterfeesten… in de oude Huishoudschool zijn ze op precies de goede manier geholpen verantwoordelijke prachtmensen te worden.
Het is te prijzen dat het college de muren van een mooi verleden bewaren wil. Maar laat hen niet vergeten dat een betere toekomst er al reeds in zat.

Kelvin Wilson