Een SGP-delegatie bracht oliebollen naar de brandweerkazerne
Een SGP-delegatie bracht oliebollen naar de brandweerkazerne Foto:

SGP verrast brandweer met oliebollen

De SGP Ridderkerk heeft op Oudejaarsdag oliebollen bezorgd bij de brandweer. Daarmee wil de SGP de Ridderkerkse brandweer een hart onder de riem steken.
‘We hebben laatst allemaal kunnen lezen dat de Rotterdamse brandweer een brandweerauto heeft moeten bepantseren vanwege de reële kans op rellen met vuurwerk. Zover is het in Ridderkerk gelukkig nog niet, maar het geeft wel aan dat brandweer, politie en ambulancepersoneel met de jaarwisseling hun handen vol hebben. Daarom willen wij onze waardering uitspreken voor alle hulpverleners die dag en nacht klaarstaan voor onze veiligheid, en in het bijzonder voor onze eigen Ridderkerkse brandweervrijwilligers’, aldus Gerard Verweij, de nummer 4 op de SGP-kandidatenlijst. Verweij bezorgde de oliebollen samen met raadslid Anton Rottier.
De SGP pleit al jaren voor een strenge aanpak van (vuurwerk)overlast met de jaarwisseling. Begin 2020 steunde de gemeenteraad de oproep van de SGP en GroenLinks aan de burgemeester om in Ridderkerk een permanent vuurwerkverbod in te stellen met de jaarwisseling. Pas eind 2021 kwam de burgemeester met een uitgewerkt voorstel, dat zij echter weer introk voordat de gemeenteraad erover kon vergaderen. ‘Als SGP houden wij de burgemeester aan de uitspraak van de gemeenteraad. Volgens oogarts Tjeerd de Faber is vorig jaar wel gebleken dat een vuurwerkverbod werkt: er waren aanzienlijk minder vuurwerkslachtoffers te betreuren dan andere jaren. Weliswaar geldt er ook dit jaar weer een landelijk vuurwerkverbod, maar dat is slechts tijdelijk. Laten we daarom nu niet treuzelen, maar doorpakken en een permanent vuurwerkverbod instellen', stelt Rottier.