Burgemeester Attema begint niet aan een derde termijn
Burgemeester Attema begint niet aan een derde termijn Foto:

Burgemeester Attema neemt dit jaar afscheid

Anny Attema zal niet aan een derde termijn als burgemeester van Ridderkerk beginnen. Op 1 oktober 2022 loopt haar tweede periode van zes jaar af en ze zal zich niet laten herbenoemen. De burgemeester maakte dit afgelopen maandag zelf bekend in een videoboodschap met haar nieuwjaarstoespraak.
De burgemeester stelde de Commissaris van de Koning al eerder op de hoogte van haar besluit en informeerde voor dit naar buiten werd gebracht ook de fractievoorzitters. "Als je 70 jaar wordt moet je stoppen als kroonbenoemde burgemeester. Dat zou halverwege de derde termijn zijn. Ridderkerk heeft recht op een kroonbenoemde burgemeester die de volle termijn van zes jaar Ridderkerk kan dienen” vindt de nu 66-jarige Attema.
Als ze later dit jaar stopt zet ze een punt achter een ruim 30-jarige bestuurscarrière. Ze zat in het bestuur van een buurthuis toen ze in 1990 als PvdA-lid werd gekozen voor een zetel in de gemeenteraad van Vlaardingen. Vier jaar later was ze fractievoorzitter. Vanaf 2002 tot 2010 was Attema wethouder in Vlaardingen. Op 1 oktober 2010 werd ze benoemd tot burgemeester van Ridderkerk.
Ook in haar nieuwjaarsboodschap maakte de burgemeester duidelijk dat ze dit als een mooie periode ervaart: "Ik heb Ridderkerk vooral leren kennen als een gemeenschap die naar elkaar om wil zien. Met zijn vele vrijwilligers in de scholen, in de kerken, op de sportverenigingen, in de wijkcentra, bij de Rotary, bij Present, bij de voedsel- en kledingbank, bij Help eens een handje. En dit is nog maar een kleine opsomming! Het is fantastisch om burgemeester van Ridderkerk te zijn.”