Een snel geblust nieuwjaarsbrandje (foto Dennis van Wingerden)
Een snel geblust nieuwjaarsbrandje (foto Dennis van Wingerden) Foto:

Opnieuw een bijzonder jaar voor Brandweerpost Ridderkerk.

Opnieuw was het voor de vrijwillige brandweerpost Ridderkerk een bijzonder (Corona) jaar. Hulpverlening bieden in tijden dat je 1,5 meter van elkaar af moet blijven. Lastig als je met zes mensen in een tankautospuit zit. Ook lastig als je bijvoorbeeld een reanimatie moet doen. Maar voor alles is een oplossing. Brandweermensen staan voor hun werk en het is in 2021 dan ook “gewoon” gelukt.
In 2021 gingen de piepers van de 34 vrijwilligers 354 keer en dat is er 13 meer dan in 2020 en 3 minder dan in 2019. Een respectabel aantal voor een vrijwillige kazerne. Naast de reguliere inzetten voor brand, hulpverlening en reanimaties waren er ook Grootschalige inzetten. Met de ademluchtunit, de dompelpomp en de kraan werd er tot ver buiten Ridderkerk hulp geboden.

Ook de Meetploeg van de Ridderkerkse brandweerpost is een aantal keren ingezet.
Een overzicht van alle inzetten is te zien op de website van de gemeente Ridderkerk (www.Ridderkerk.nl/brandweer).

Over de grens
Door het wegvallen van operationele grenzen waren ook andere korpsen binnen Ridderkerk actief. Barendrecht en de beroepspost Groene Tuin alsmede korpsen uit de Veiligheidsregio Zuid Holland Zuid (Hendrik Ido Ambacht, Alblasserdam en Heerjansdam) stonden klaar voor de inwoners.

Coronaregels
Er waren strenge operationele regels die in de zomermaanden enigszins werden versoepeld. Regelmatig waren er perioden dat oefenavonden moesten worden geschrapt en mocht men alleen op de kazerne zijn als dit strikt noodzakelijk was, bijvoorbeeld bij inzetten. Beroepsmensen zitten 24 uur bij elkaar op een kazerne. Vrijwilligers moeten het groepsgevoel, naast de inzetten, hebben van de gezamenlijke activiteiten in de kazerne. Dit werk wordt gedaan als eenheid. Als dat niet kan is dit frustrerend. Net als in 2020 een herhaling van zetten.

Nieuwe clustercommandant
Per 1 januari is Jos de Graaf de nieuwe cluster commandant van de BAR gemeenten. Hieronder vallen de vrijwillige korpsen van Barendrecht, Albrandswaard en Ridderkerk onder. Hij volgt hierbij Jan Tuns op die nog wel de beroepskazerne Groene Tuin onder zijn hoede houd. De Graaf was tot 31 december clustercommandant op Voorne en Putten.

Misschien is het brandweerwerk ook iets voor jou. Zowel mannen als vrouwen kunnen zich als vrijwilliger voor de brandweer melden. Voor meer informatie en antwoord op veel vragen kan men kijken op: www.betrokkenvrijwilligers.nl.