Een jeugdfoto van Robbert Dijkgraaf
Een jeugdfoto van Robbert Dijkgraaf Foto:

Kabinet met Ridderkerks bloed

Binnen de nieuwe ministersploeg van Rutte komt weer een minister die geboren is in Ridderkerk. Vier jaar geleden was dat Cora van Nieuwenhuizen (VVD) en voor het nieuwe kabinet is dat Robbert Dijkgraaf (D66).
De nieuwe Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap is op 24 januari 1960 geboren in Ridderkerk. Hij doorliep hier ook de lagere school, waarna hij in Rotterdam het Erasmiaans Gymnasium doorliep.
Ook bekend met Ridderkerk is Hanke Bruins Slot, de nieuwe Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Toen haar vader benoemd werd tot burgemeester van Ridderkerk verhuisde ze met het gezin vanuit Zeewolde mee naar Ridderkerk en ging hier school op het Farelcollege.
Voor Franc Weerwind, die zijn functie van burgemeester van Almere inruilt voor het ministerschap voor Rechtsbescherming, is Ridderkerk evenmin onbekend. Hij was hier in de jaren negentig werkzaam als ambtenaar, onder meer als afdelingshoofd van Burgerzaken.