Prijzen voor vrijwilligers

Gewoonlijk zijn de winnaars van de Ridderkerkse vrijwilligersprijzen het middelpunt van de nieuwjaarsreceptie van de gemeente. Het handen schudden en gezellig samenzijn zat er ook dit jaar door corona niet in. De jaarlijkse vrijwilligersprijzen zijn maandag wel uitgereikt, maar veel mensen mochten daar niet voor op de been zijn.

Vrijwilliger van het jaar
De Jaap van der Graafprijs (de prijs voor een individuele Ridderkerkse vrijwilliger) was dit keer voor Monique Spijkerman. Zij opende een aantal jaar geleden Trefpunt Oost als nieuw buurtcentrum en is daardoor al lange tijd van grote betekenis voor Ridderkerk-Oost.

Maaltijdbezorgers
De groepsprijs ging naar zeventien maaltijdbezorgers van Riederborgh. Zij rijden elke ochtend door heel Ridderkerk om maaltijden te bezorgen uit de keuken van Riederborgh bij mensen die minder mobiel zijn en/of niet zelf meer kunnen koken. Een kleine delegatie van deze bezorgploeg ontving de prijs uit handen van wethouder Marten Japenga en kinderburgemeester Maylin Ouwens.

Filmpje van uitreiking
De andere genomineerden voor de twee prijzen waren Joost Trouw, Wim Hermans, de surveillanten van Buurtpreventie Bolnes en de Flexers van Present Ridderkerk. In De Blauwkai was de afgelopen maanden te lezen wat hen inspireert en motiveert.
De vrijwilligersprijzen bestaan uit een geldbedrag van 350 euro, te besteden aan vrijwilligersactiviteiten, en een door de Ridderkerkse kunstenaar Jorgen Snoep ontworpen emaillen bordje. De gemeente kent, in samenspraak met Facet, jaarlijks de vrijwilligersprijzen toe.
Een filmpje van de prijsuitreiking is te zien op de website en social media-kanalen van de gemeente.