Er is weer geld beschikbaar voor isolatie van woningen
Er is weer geld beschikbaar voor isolatie van woningen Foto:

LEZERS SCHRIJVEN

Kritische noot
Met de naderende gemeenteraadsverkiezingen kunnen we regelmatig stukjes van de coalitiepartijen SGP, 18Plus, CDA, ChristenUnie en EVR lezen in de Combinatie. Bij het lezen van al dit moois heb ik de behoefte om ook een kritische noot te plaatsen.
1) Het bestemmingsplan voor het Oosterpark leidde tot veel ontevredenheid van omwonenden. Ondanks deze weerstand en meerdere zienswijzen werd het plan ongewijzigd aangenomen. Participatie betekent zeker niet dat iedereen zijn zin kan krijgen maar biedt wel een gelijke start, inspraak en eerlijke kans om een plan te verbeteren.
2) Een afvalbeleid gebaseerd op verkeerde uitgangspunten leidt tot grote ontevredenheid bij bewoners. Afval beperk je niet in het midden van de keten. Betalen per leging en niet op basis van gewicht aan restafval heeft niets met eerlijk te maken. De oranje bak kan je eens in de twee weken aanbieden. Een keertje overslaan is voor veel huishoudens niet haalbaar. Scheiden is een initiatief waar ik volledig achter sta maar leuzen als "hoe minder restafval hoe minder u betaalt" en "op dit variabele deel hebt u dus zelf invloed" zijn een wassen neus.
3) Een boompje planten aan de Willemstraat in het kader van woonruimte, leefbaarheid en duurzaamheid om gelijktijdig 500m verderop een prachtlocatie voor woonruimte en leefbaarheid verloren te laten gaan aan een mega-distributiecentrum waarmee ook nog eens onnodig veel vervuilend vrachtverkeer de woonwijk binnengehaald wordt.

Wat deze voorbeelden duidelijk maken, is dat je als politieke partijen niet alles op voorhand kunt overzien. Wel kan je een ingeslagen pad opnieuw tegen het licht houden, handelen op veranderende omstandigheden en terug komen op een voorgenomen plan. De huidige coalitie heb ik helaas nog niet mogen betrappen op deze reflectie, of lezen we hierover in de komende weken?

Jeroen de Kort

Land vol overvloed
In een land vol overvloed
Zijn soms rijke mensen arm
Is niet alles wat het lijkt

Kunnen we elkaar helpen
Dat ene kledingstuk
Of die drie stukken fruit
Wat een dag van verschil kan maken

In een land vol overvloed
Komt armoede in alle maten
Is er veel wat we niet weten
En veel wat we denken te weten

In een land vol overvloed
Is dat ene moment goud waard
Een lichtpuntje van hoop
Al voelt het voor jou niet belangrijk

Laten we zorgen voor elkaar
Arm en rijk
In een land vol overvloed.

Lizzy Hellendoorn- Tempelaars

Meer geld gestopt in fonds voor Duurzaamheidsleningen

Er is weer extra budget door gemeente in het leenfonds gestopt. Hierdoor kunnen er de komende tijd weer gunstige leningen worden verstrekt voor duurzame initiatieven. Voorbeelden van oplossingen zijn: zonnepanelen, een warmtepomp, zonneboiler, isolatie, HR glas, LED-verlichting of groene daken.
De lening is bedoeld voor huiseigenaren, VvE’s, verenigingen, scholen en non-profit organisaties lenen voordelig voor duurzaamheidsmaatregelen. Met de Stimuleringslening Duurzaamheid wil de gemeente Ridderkerk het makkelijker maken om voor duurzame energiebesparende en energieopwekkende maatregelen te kiezen. De lening kent erg gunstige voorwaarden ten opzichte van landelijke regelingen.
Meer weten over deze en andere leningen en subsidies voor verduurzamen van je huis of pand? Kijk op voor informatie en aanvragen: Leningen en subsidies duurzame maatregelen - inwoners | Gemeente Ridderkerk.