Een deel van de reizigers met lijn 146 is nu langer onderweg
Een deel van de reizigers met lijn 146 is nu langer onderweg Foto:

Vragen over buslijn 146

De route van buslijn 146 is veranderd en nu rijdt de bus vanaf Zuidplein niet meer via de Staringlaan door Drievliet, maar direct door 't Zand naar het eindpunt bij Sporthal Drievliet. Busreizigers die altijd uitstapten bij de Staringlaan of één van de haltes in Drievliet moeten nu kiezen òf om in Ridderkerk over te stappen op buslijn 144, de lus door 't Zand te maken en dan na het eindpunt te blijven zitten òf om uit te stappen bij bijvoorbeeld de Vondellaan en naar huis te lopen.
Dat is voor inwoners die moeilijk ter been zijn vaak niet mogelijk. Hoe dan ook zijn de busreizigers langer onderweg. Afhankelijk van de wijze van reizen en van de halte waar wordt uitgestapt, zijn zij al gauw 10-30 minuten langer onderweg. Dit is een toename met een derde tot een verdubbeling van de reistijd van de busrit die voorheen ongeveer 25 minuten duurde.
Verontruste inwoners stuurden diverse mails naar PvdA Ridderkerk en GroenLinks Ridderkerk. De samenwerkende partijen hebben daarom schriftelijke vragen aan het college gesteld. PvdA-fractievoorzitter Jeroen Rijsdijk: "Als we willen dat het openbaar vervoer een volwaardig en aantrekkelijk alternatief is voor de auto helpt het niet als inwoners in dit deel van Oost en Drievliet veel langer onderweg zijn. We hebben het college dan ook gevraagd wat de mogelijkheden zijn om de aanpassing terug te draaien en daarover serieus met de RET in gesprek te gaan."
GroenLinks-fractievoorzitter Björn Ros vult aan: "Een aantal inwoners heeft ons geschreven dat zij straks maar weer met de auto naar het werk gaan. Zo lukt het niet om de lokale milieudoelen te halen. Was men voldoende bewust dat dit een effect zou kunnen zijn van deze aanpassing in de route?"

Films van Cine '67 op TV Ridderkerk

TV Ridderkerk zendt deze week vijf korte films uit van leden van de regionale filmclub Cine '67. Dit filmblok bestaat uit "Kaapstad en omgeving 1999” (een reisverslag van een bezoek aan Kaapstad), "Ride to Live, Live to Ride” (een reportage waarin een easy rider wordt gevolgd), "Pop Art” (een reportage over hoe je een pop maakt), "St. Maarten the Friendly Island (een reportage over Sint Maarten) en "Even Apeldoorn bellen” (een korte speelfilm over vissen in een singel).
Deze films zijn op zaterdag 15 januari te zien vanaf 14.00 en 18.00 uur.