Het zal mij een worst zijn
Het zal mij een worst zijn Foto:

Gas op glas

Toen ik mijn lege fust ging weggooien zag ik tot mijn verbazing dat iemand zorgvuldig zijn of haar afval had gescheiden en de knakworstjes maar op straat had gegooid alvorens de glazen pot in de container te gooien. Dus niet alleen de gemeente "geeft gas op glas "

Rob Venis

INGEZONDEN

Komt er een jaknikker?

De bewoners van Rotterdam-Zuid werden de vorige maand opgeschrikt met een brief met daarin de mededeling dat de Nederlandse Aardolie Maatschappij (NAM) onder hun huizen met nieuwe techniek naar olie gaat boren (de Volkskrant, 13 januari 2022). Niks bijzonders, want vanaf 1984 wordt het olieveld al gebruikt. Het strekt zich uit van Charlois tot Schiemond. Uitlopers lopen van Katendrecht door tot Barendrecht.
In Ridderkerk is zo’n brief (nog) niet aangekomen. Want ook Ridderkerk maakt deel uit van de uitloper. Aan de Kruisweg heeft tot in de jaren negentig een jaknikker staan pompen. Hoe vaak ben ik er niet langsgereden!
In de brief van het ministerie van Economische zaken (EZ) wordt de Rotterdammers medegedeeld dat er kans bestaat op bodemdaling. B & W en de voltallige raad van Rotterdam hebben zich tegen de geplande activiteiten gekeerd.
Vragen genoeg. Is het opnieuw winnen van fossiele brandstof wel verstandig als er op termijn afgebouwd moet worden? Komen er net als in Groningen aardbevingen? Is het verstandig in druk bevolkt gebied weer te gaan boren? Wolkenkrabbers en hoge flats: zijn die wel ‘oliewinningsproef’? Gaan de huizenprijzen omlaag? En het eventuele afvalwater: waar gaat dat heen? Twente, zo bleek, had grote problemen met opslag in de ondergrond.

Ridderkerk
Jaren geleden was er ook sprake van dat in Ridderkerk opnieuw geboord zou gaan worden. Het ging toen om gas. Kleine velden, zoals bij ons, moesten worden geactiveerd. Wethouder Marten Japenga was terecht tegen, mede met het oog op eventuele verontreiniging van ons drinkwater dat uit de ondergrond wordt opgepompt. Het is toen niet doorgegaan.
Is het college in staat zich er tegen te verzetten als het aan de orde komt?

Dick de Winter, werkgroep Lucht & Geluid

Het vroegere compressiestation voor de gaswinning bij Bolnes