INGEZONDEN

Ouderen als zondebok
Uit recent onderzoek blijk dat de meeste gemeenten ouderen aanwijzen als oorzaak van de woningnood. Mocht men er nog aan twijfelen, zo’n enquête bewijst maar weer eens dat, uitzonderingen daargelaten, een gemiddeld gemeentebestuur doorgaans bestaat uit nogal kortzichtige, weinig ter zake kundige onnozelaars, die niet verder kijken dan hun eigen tuinhekje en geen flauw benul lijken te hebben wat er zich landelijk of in de eigen gemeente afspeelt.
Milieu, bevolkingsontwikkeling, vergrijzing, huisvestingsproblematiek, het zijn al decennialang grote vraagstukken die ons allemaal raken, maar kennelijk geheel voorbijgaan aan een doorsnee wethouder of raadslid. In plaats van in te zetten op toekomstgericht beleid, handelt men slechts naar wat politiek makkelijk is, niet te veel nadenken vereist en goed is voor de partij of erger nog, de eigen positie.
Het bestuurlijk falen wordt verbloemd door naar alles en iedereen te wijzen: gebrek aan bouwgrond, de woningcorporaties, de provincie, het Rijk, de regelgeving en nu dus de ouderen. Aldus ontdoet men zich van elke bestuurlijke verantwoordelijkheid. Ook in Ridderkerk hebben de dames en heren politici tjongejonge, zó ontzettend veel bereikt…
Maar ondertussen werd de wachtlijst voor een huurwoning de afgelopen jaren langer en langer. In plaats dat er betaalbare woningen zijn bijgekomen, is de sociale woningvoorraad zelfs afgebouwd. In de genoemde enquête wordt woningbouw door Ridderkerk zelfs niet aangemerkt als mogelijke oplossing. Ondanks de tentoongespreide zelfgenoegzaamheid, is men niet verder gekomen dan een weinig ambitieuze, door de regio gedicteerde Woonvisie, waarin gemakshalve is weggelaten dat er straks (stoere uitspraken van de vertrekkende wethouder ten spijt) forse aantallen statushouders de loopplank oversteken die ook gehuisvest willen worden.
Nee, nu ligt het opeens aan de ouderen die niet doorstromen. Doorstromen, waarheen? Onbeschaamd en stigmatiserend! En daar moet ik in maart op gaan stemmen?

Peter van Veelen

Poes vermist
Onze poes Rosa is sinds 2 januari vermist. We wonen in het centrum van Ridderkerk, in de Dr. Kuyperstraat 72. De poes is die zondagavond naar buiten gegaan rond de klok van 20 uur, maar niet meer teruggekomen... Normaliter is Rosa een uurtje weer terug, ze gaat ook nooit ver weg, hooguit de tuin in van de buren of een heggetje van de gemeente... Rosa is een poes met zwart/witte tekening en draagt een blauw halsbandje. Heeft u haar gezien. Graag bellen naar 06 1108 0288