Schuldhulpmaatje Janco: Je staat er niet alleen voor"
Schuldhulpmaatje Janco: Je staat er niet alleen voor" Foto:

Kom jij mij helpen?

“Ik ben Janco en als SchuldHulpMaatje help ik graag Ridderkerkers die schulden hebben of schulden dreigen te krijgen. Samen kijken we naar de mogelijkheden van mijn hulpvragers. Ook luister ik naar hun verhalen en (soms trieste) ervaringen, waarin (veel) schaamte en ongemak doorklinkt. Steunen zonder oordelen. Helpen op weg naar (meer en beter) perspectief”
Ik ben op zoek naar collega maatjes, die mij als SchuldHulpMaatje willen (gaan) helpen. Heb jij het hart op de juiste plaats? En wil jij mij gaan helpen? Ik kijk er naar uit. Het is mooi vrijwilligerswerk.
Je staat er niet alleen voor! Uiteraard ondersteun ik je graag en zijn er ook diverse, digitale, trainingen vanuit SchuldHulpMaatje landelijk. “Ik wil graag met je in gesprek om jouw mogelijkheden in mijn/ons mooie werk toe te lichten. Jij kan dat ook. Daar ben ik van overtuigd: want samen lukt ‘t…!”
“Neem dan contact op via shmridderkerk.nl.. Druk op de rode knop: “ik wil graag SchuldHulpMaatje worden”.

Tweede afvalpas wordt mogelijk

Het wordt dit jaar mogelijk dat Ridderkerkse huishoudens een tweede afvalpas kunnen aanvragen. Dat heeft wethouder Marten Japenga vorige week toegezegd aan een raadscommissie. Hij verwacht dat de NV BAR Afvalbeheer de extra pasjes in het tweede kwartaal van dit jaar kan verstrekken. “Het kan niet direct, maar wordt snel mogelijk” aldus de wethouder.
Bij de begrotingsbehandeling in november 2021 was een meerderheid van de gemeenteraad voor een motie van het CDA, waarmee is aangedrongen op een extra afvalpas voor mantelzorgers. Zij kunnen dan makkelijker het afval wegbrengen van mensen waar zij de zorg voor hebben. Met de motie werd gevraagd om deze mogelijkheid te onderzoeken en de raad in het derde kwartaal van 2022 over de uitkomsten te informeren. CDA-raadslid Victor Mijnders is blij dat dit sneller tot uitvoering zal komen. Volgens PvdA-raadslid Jilles Soffree moeten er ook voor de thuiszorg extra pasjes mogelijk zijn. “Als ze weggaan kunnen ze het afval wel meenemen, maar ze hebben geen tijd om het pasje weer terug te brengen” stelt hij.

Twee keer pasje scannen
In de raadscommissie kwamen ook wat kinderziektes ter sprake. Van diverse kanten is melding gedaan van het niet (volledig) openen van afvalcontainers na het scannen van het pasje, waarna het bij een tweede keer scannen wel lukt. Dit voedt de vrees dat dit ook twee keer in rekening wordt gebracht. Volgens wethouder Japenga is dat niet het geval. "Registratie vindt alleen plaats als de klep volledig open is geweest.” Hij raadt mensen wel aan om van deze storingen melding te blijven doen. "Het is een beproefd systeem, maar het is wel techniek.”

VVD-raadslid is verbaasd over deze problemen: “We hebben immers een testperiode van een halfjaar gehad.”

Dit geldt echter lang niet voor alle hoogbouwcomplexen. De plaatsing van ondergrondse containers was in november en december 2021 nog in volle gang.