Petra van Nes: "Waarom wèèr een multifunctionele zaal?"
Petra van Nes: "Waarom wèèr een multifunctionele zaal?" Foto:

INGEZONDEN

Toekomst van de huishoudschool

Herbestemming oude Christelijke Industrie- en Huishoudschool, gebouwd 1950. Menigeen heeft hier onderwijs genoten. Het pand wordt een zeer hoge waarde toegekend door stichting Dorp, Stad en Land (Cultuurhistorische Waardekaart Ridderkerk). O.a. BURGER OP 1 heeft al jaren aandacht gevraagd voor in stand houding van het gebouw. Het is nu Gemeentelijk Monument.
Een mooi, karakteristiek pand voor Ridderkerk, grotendeels nog in originele staat. Met deze status moeten we nadenken hoe dit een toekomstbestendige invulling te geven. Het heeft nu al deels een maatschappelijke functie doordat de Kledingbank, Foodcompany en Fietsenbank er gehuisvest zijn en Mind&Body die er tal van activiteiten organiseert, waaronder Aikido, Yoga en Tai Chi in de gymzaal. Zij doen dit zeer laagdrempelig en zonder winstoogmerk. Verder zijn er diverse kleine bedrijven gehuisvest en werkt het als een soort starters-hub waarbij voorzieningen gedeeld worden.
Nu gaat het Monument gerestaureerd en verduurzaamd worden. Dit gaat veel geld kosten. Inmiddels is uitgesproken dat er geen woningen komen en dat het zijn ‘maatschappelijke’ functie kan behouden. Volgens de wethouder kan elke maatschappelijke organisatie hier gehuisvest worden. Dat gaat echter nooit passen. Er zal een keuze gemaakt moeten worden. BURGER OP 1 pleit er nadrukkelijk voor dat diegene die hier nu gehuisvest zijn, kunnen blijven als dat voor hen kan. Zij vormen een belangrijke voorziening in dit deel van Ridderkerk.
Wat wij onvoorstelbaar vinden is dat de bibliotheek niet hier naar toe is verhuisd. Die zit nu weg gepropt in de hal van het gemeentehuis. Hoe goed zou deze hier passen? Ook onvoorstelbaar vinden wij het dat de wethouder aangeeft dat partners als Present en het NME (Natuur en Milieu) hier gehuisvest kunnen worden. Laat deze organisaties waar ze nu zitten en geef anderen een kans in dit mooie pand. En waarom wèèr een multifunctionele zaal inrichten als we er al een hebben in het gemeentehuis die praktisch ongebruikt blijft? Huidige gebruikers vormen de stichting i.o. MOED (Meedoen Onder Een Dak) zij willen er een wijkcentum realiseren eventueel met een café/theeschenkerij. Doe dit i.s.m. Maximacollege, dat past uitstekend. Dan kan iedereen genieten van het pand én het schoolplein én hebben we prachtige maatschappelijke voorzieningen in Ridderkerk Onder Een Dak. Dit is de insteek van BURGER OP 1 in de raadsvergadering 27 jan. a.s.

Petra van Nes - de Man, BURGER OP 1
pieterkej@gmail.com