Foto:

Besluit en draagvlak

Dat was wel een vreemde jaarwisseling, zeg! Een algeheel vuurwerkverbod, ingesteld door het kabinet. Daar hebben we hier toch niet zoveel van gemerkt. Wij werden getrakteerd op het prachtigste vuurwerk! Iedereen zal begrijpen dat daar niet tegenop te handhaven valt. Dat riep bij mij wel gemengde gevoelens op.

Hard optreden tegen die enorme knaldingen is één ding. Dat is ook gebeurd en er zijn grote jongens met veel illegaal vuurwerk achter slot en grendel gezet. Maar ook dan waren er nog heel veel heel harde knallen te horen. Dat prachtige siervuurwerk is een ander ding. Duidelijk is wel geworden door het hele land, dat Nederland echt hecht aan het op deze wijze inluiden van het nieuwe jaar. Gelukkig waren er wel veel minder incidenten en ongelukken. Dat heeft volgens de deskundigen alles te maken met het landelijke vuurwerkverbod.

Dat zet mij wel aan het denken, moet ik zeggen. Er valt wel een verband te leggen met alle maatregelen met betrekking tot het coronavirus. Je kan als verantwoordelijke regering wel van alles besluiten, maar dat moet wel op maatschappelijk draagvlak kunnen leunen. De horeca, ook onze eigen Ridderkerkse horeca, heeft zaterdag de ruimte genomen om te laten weten dat ze het niet langer pikken. Ik vind dat volkomen begrijpelijk, de horeca heeft het ongehoord moeilijk. Dat moet ook niet heel veel langer duren. Net zoals Nederland heeft laten zien het totale afsteekverbod van vuurwerk niet te pikken. Als verantwoordelijke regering moet je meebewegen op wat maatschappelijk nog te dragen is. Dat is verantwoord omgaan met de “gevoelens van het volk”, zoals Wim Kan het verwoordde.

Maar ook op kleinere schaal, namelijk de Ridderkerkse, is het super belangrijk altijd de menselijke maat in het oog te houden. Het is al lang niet meer zo dat je altijd vol kan houden “regel is regel”. De gemeente is de eerste overheid, in die zin dat die het dichtste bij de mensen staat. Dat geeft extra verantwoordelijkheid om altijd de menselijke maat boven “regel is regel” te stellen. Dat is heel belangrijk, maar ook heel moeilijk.

In het geval van de horeca en de coronaregels heeft het kabinet de leiding. Dat virus moet beheersbaar worden. We kunnen niet werkloos toezien dat de ziekenhuizen dreigen vol te lopen. Dat de maatschappij vastloopt omdat iedereen ziek in bed ligt. Maar het is ook belangrijk dat de horecabranche kan laten zien dat zij óók een belangrijke functie in de samenleving vervult. In Ridderkerk is dat zaterdag op een beheerste manier vorm gegeven. Mij heeft het in ieder geval laten zien dat het heerlijk zal zijn als de horeca weer op een gezonde manier ons gastvrij zal ontvangen. Ik kan niet wachten!

Anny Attema, burgemeester