Spaar het Essenlaantje.
Spaar het Essenlaantje. Foto: Jan Rijsdijk

INGEZONDEN

Ouderen als zondebok (2)
Gezien de reacties op het eerder ingezonden stukje, maakt de huidige politiek op z’n zachtst gezegd weinig vrienden onder ouderen; AOW losgekoppeld van de loonstijging, pensioen (wederom) niet geïndexeerd, vrijstelling voor maximale huurverhoging mogelijk afgeschaft, de koopkracht hard onderuit en dan ook nog de schuld krijgen van de woningnood omdat ze niet doorstromen en kleiner gaan wonen.
Dat laatste is een onnozel verhaal, ontsproten aan het brein van gemeentebesturen, die daarmee hun straatje proberen schoon te vegen. Immers, de krapte op de woningmarkt gaat niet over grote of kleine woningen, maar over het áántal woningen. Groot of kleiner, ouderen bewonen überhaupt een woning op die beperkte voorraad, dus het tekort wordt niet minder als zij stuivertje wisselen. Nog los van de vraag of ouderen wel kleiner wíllen wonen.
Alle enquêtes ten spijt, hén wordt niets gevraagd. Eerder onderzoek leert dat ouderen niet graag verkassen uit hun vertrouwde sociale omgeving en als een berg opzien tegen een verhuizing, die bovendien duizenden euro’s kost. Bij gebrek aan betaalbare alternatieven, biedt het ouderen geen enkel perspectief om tegen een (nóg) hogere huur kleiner te gaan wonen. Ten slotte, het argument dat men door kleiner te gaan wonen plaats zou maken voor gezinnen, is - zeker in Ridderkerk - uiterst ongeloofwaardig; door een onnavolgbaar toewijzingsbeleid worden eengezinswoningen en grote meerkamer appartementen heel vaak toegewezen aan (van elders afkomstige) alleenstaanden of koppels en zelden aan een Ridderkerks gezin met kindertjes.
Laat men dat eerst maar eens rechtzetten en, alvorens de beschuldigende vinger uit te steken, gaan bouwen, bouwen, bouwen. Want dáár zit het probleem, niet bij de ouderen.

Peter van Veelen

Lachen met wethouder
Ik las in de combinatie van 20/01/2022 pagina 29 een ingezonden stuk van werkgroep Lucht & geluid. Even daar gelaten dat het een best wel goed stuk is. Aan het eind van het stuk werd ik heel vrolijk. De schrijvers van werkgroep Lucht en Geluid dankten wethouder Marten Japenga voor zijn inspanning om enige jaren geleden geen proefboringen naar gas toe te staan.
Immers volgens de schrijvers was wethouder Japenga bang dat de grond lagen en daar mee ons drinkwater zou worden verontreinigd. Waar ik heel vrolijk van wordt is dat wethouder Japinga nog maar een paar maanden terug beweerde dat Ridderkerk in moest zetten op restwarmte van de grote industrieën.
Dus, buisje van Europoort naar Ridderkerk en klaar is Kees Ridderkerk van het gas. Mogelijk keek voornoemde wethouder niet verder dan de gemeentegrens. Hij zou eens bij de buren kunnen of bij onze eigen afdeling financiën kunnen informeren naar het fiasco van het warmtenet
Maar goed, het is lachen met de wethouder. Hij wilde in Bolnes een proef starten met Geothermie. In uw achtertuin een buisje de grond in en viola uw huis word gratis met warm water uit de geothermie lagen verwarmd. Beste wethouder, dat is goed voor mijn portemonnee ik neem maar de vervuiling van mijn drinkwater voor lief…
Nu weet ik ook wel dat veel politiekers bij de waan van de dag leven en zich iets niet meer kunnen herinneren. Of de heren van de werkgroep lucht en geluid weten iets niet of de wethouder mankeert wat aan zijn korte en lange geheugen.

Peter J den Tek

Waar een wil is, is een weg!
Spaar het Essenlaantje als fietspad met bestaande aansluitingen in het Oosterpark! Dit is eenvoudig te realiseren als de herinrichting van Rowdies iets opschuift.
Kortom, een slogan om de gemeenteraadsverkiezingen in te gaan, biodiversiteit blij, omgeving blij! Hoe eenvoudig kan het zijn om naar de burger te luisteren.

Team 3VO.Biotoop Ridderkerk