INGEZONDEN

Warmtenet: vloeibaar goud, maar voor wie?

Gelukkig stond vorige week in de Combinatie dat Bolnes voorlopig nog niet aangesloten kan worden op het warmtenet! Dan kan de vlag uit en heeft de Ridderkerkse politiek nog tijd om tot bezinning te komen. Wat is het geval: De lobby van de warmteleveranciers is heel krachtig in politiek Den Haag, zo ook in Rijnmond. De voorstanders van warmtenetten stellen dat dit één van de weinige mogelijkheden is om de bestaande woningvoorraad te verduurzamen. Hoewel klimaat van groot belang is voor onze toekomst en ik daar geen enkel vraagteken achter zet, geven voorstanders vaak een subjectief beeld van de voordelen van warmtenetten en weinig financiële onderbouwing. Wat zijn dan de kosten? De aansluiting van een Ridderkerkse woning op het warmtenet kost éénmalig € 10.000 - 15.000. Daarna gaat de bewoner jaarlijks aan Eneco € 556 betalen aan vaste kosten. Tijdens de contractduur met de leverancier van 30 jaar telt dit op tot € 16.680. Dan heb je nog steeds geen energie gekregen. Als vervolgens de energie goedkoop zou zijn dan is hier nog wat voor te zeggen. Maar de warmtekosten zijn inmiddels € 43,76 per Gigajoule (1 GJ is 32 m3 gas). En dat voor “afval” warmte waarvoor de industrie eigenlijk zou moeten betalen om het te lozen. De gemiddelde woning gebruikt volgens Eneco 28 GJ warmte, waarvoor nu € 1.225 moet worden betaald, in 30 jaar € 36.750. We praten dus over een totale kostenpost in 30 jaar van € 65.000 - € 70.000. Voor woningen die meer dan 28 GJ gebruiken (de meesten) is het zelfs nog beduidend meer. En dan komt ook de jaarlijkse prijsverhoging er nog bovenop.

Zouden we met dit forse bedrag per huis niet iets beters kunnen doen dan de kas van het warmtenet spekken? Tegen een veel lager bedrag is elke woning energieneutraal te maken door: isoleren van muren, daken, vloer en HR++ glas, plaatsen van zonnestroom panelen op het dak, monteren van een flink gesubsidieerde warmtepomp in plaats van de CV ketel en radiatoren vervangen door laagtemperatuur verwarming met ventilator convectoren

Zo krijgt de bewoner een comfortabele woning en houdt de vrijheid om zelf een energieleverancier te kiezen in plaats van een dertigjarig wurgcontract met een monopolist. Het enige dat de overheid moet doen is helpen bij het financieren van de aanschaf. Want veel Ridderkerkers hebben niet de middelen om deze investering te doen, maar kunnen met een energie neutrale woning wel de rente en aflossing betalen uit hun maandelijkse besparing.

Ridderkerk: Alleen een goed plan voorkomt energie armoede in onze gemeente! Er zijn genoeg kennisdragers in de gemeente die hierbij willen helpen.

Wim van den Bogerd, adviseur duurzame energie

Bolnes gasvrij?

Met enige regelmaat worden we in kennis gesteld van de "logische keus” van het College van B&W inzake een warmtenet, in plaats van stoken op aardgas in de wijk Bolnes. In 2050 zou dat voor heel Ridderkerk het geval moeten zijn!
Wie de berichtgeving in de media volgt, weet inmiddels dat de collectieve warmtenetten verwikkeld zijn in technische en organisatorische rampen en heftige miljoenenverliezen. Een feit wat ons college bekend moet zijn. Berekend is dat een gasvrij gemaakte woning circa viermaal zoveel stroom verbruikt, uit een stroomnet wat nu al onvoldoende capaciteit heeft. Als dit soort plannen, aangevuld met de Brusselse oekaze m.b.t. gedwongen gebruik van elektrische auto's, kunnen we er op wachten dat het licht dan af en toe uit gaat. Huidige afnemers van warmtenetten en aardwarmte klagen nu al steen en been over te koude huizen 's winters, tarieven die kennelijk de gasprijs moeten volgen (waarom?) en zodoende voor fors hogere tarieven zorgen. Grootste bezwaar; je bent aan handen en voeten gebonden aan één leverancier, een monopolist dus! Ontsnappen kan niet meer. Wie de berichten op de site Gemeente.nu volgt, heeft kunnen constateren dat de hobby "Wijken gasvrij maken” bij veel gemeenten intussen aardig bekoeld is. Dit ook vanwege de zeer hoge kosten die verbonden zijn aan het isoleren van het oudere woningbestand.
Tenslotte zij nog vermeld dat de Gasunie miljarden gaat steken in een project, waarbij het bestaande gasnet kan worden gebruikt voor stoken op waterstofgas of een bijmenging hiervan. Er zijn al windmolens op zee die ter plaatse waterstofgas kunnen produceren en dit via de bestaande gasleidingen in de Noordzee kunnen transporteren. Wellicht eens punten van overweging, voordat we niet van het gas af maar aan het gas gaan!

Ton Remans