In gesprek met Nelleke Groenenboom

Het radioprogramma ‘Praten met een Ridderkerker’ van Radio Ridderkerk is ook deze winter weer te beluisteren. Voor de uitzending op zondag 30 januari is Nelleke Groenenboom uitgenodigd. Zij is geboren en getogen in Bolnes, bekend uit het onderwijs en is al vele jaren als vrijwilligsters actief voor onder andere de Oudheidkamer.
Presentator en gastheer Aad Hoogendijk gaat vanaf 13.00 uur het gesprek aan.

Op stoom voor stroom

De gemeente Riddderkerk maakt stappen met het inhalen van de vertragingen van de procedures voor aanvragen voor oplaadpalen voor elektrische auto's. Deze week zijn de verkeersbesluiten voor de plaatsing van 19 oplaadpalen gepubliceerd.
Veel aanvragers van een laadpaal op loopafstand van hun woning werden vorig jaar gefrustreerd door de trage afhandeling. De doorlooptijd van een aanvraag voor een laadpaal is gemiddeld 14 weken. Voor Ridderkerk liep dit op tot meer dan een halfjaar. De belangrijkste rol van de gemeente in de procedure is het nemen van een verkeersbesluit en publicatie hiervan. Het voortraject (inclusief de locatiekeuze) wordt verzorgd door een energiebedrijf, dat ook voor de uitvoering zorgdraagt na de formele vaststelling. Op de tussenstap die de gemeente moet zetten moesten aanvragers maanden wachten. Volgens het gemeentebestuur komt de vertraging door het grote aantal aanvragen in de BAR-gemeenten en een moeizame overdracht van de onderneming die de laadpalen voor de drie gemeenten verzorgt. Voor aanvragen die voor 1 december zijn gedaan zijn de verkeersbesluiten nu genomen. Er is nu ook meer capaciteit bij de drie BAR-gemeenten om aanvragen eerder op te pakken.