Ongebruikte fietsbeugels in de Ridderhof
Ongebruikte fietsbeugels in de Ridderhof Foto:

LEZERS SCHRIJVEN

Fietsenstalling Ridderhof
In het nieuwe winkelcentrum is onder de Jumbo een steile helling aangebracht.
Bedoeling is kennelijk om daar met je fiets tegenaan te klimmen want voor de etalages van de Blokker en Jumbo staan fietsenbeugels.
Wie verzint zoiets? Volkomen zinloos en ondoordacht.
Eenmaal boven en weer terug met volle boodschap tassen de helling af vraagt om ongelukken.
Niet verwonderlijk dat zoals op de foto is te zien, niemand daar gebruik van maakt.
De fietsen worden nu beneden op het trottoir gezet. Waar blijft een stalling zoals voorheen?

Henk Salij

Op welke plaats sta jij?

De afgelopen weken konden we regelmatig stukjes lezen van en over onze lokale politici. Mooi om te lezen hoe ze zich in de achterliggende jaren met veel plezier, passie en enthousiasme ingezet hebben voor alle inwoners van Ridderkerk. Met het oog op de verkiezingen in maart lezen we ook over de nieuwe lijsten die samengesteld worden door de verschillende politieke partijen. En hoe hoger je staat op de lijst, hoe vaker je naam genoemd wordt en je uitspraken geciteerd worden.
Onze dochter staat ook op een lijst. Niet van een politieke partij maar voor het project ‘StartBlock’ van wooncompas. Een geweldig project voor jongeren en het mooie is dat ze aan alle eisen voldoet: ze is woonachtig in Ridderkerk, niet ouder dan 27 jaar, heeft geen hoog salaris en heeft nog nooit een zelfstandige woonruimte gehad.
Op de dag van inschrijving begint het goed, ze is nummer 17 op de lijst. Dat geeft de burger moed… er zijn immers 24 woningen te verdelen. Maar binnen mum van tijd loopt het aantal inschrijvingen op. En nu, op het moment van schrijven, is ze nummer 49 op de lijst die in totaal 548 inschrijvingen telt! Ja, u leest het goed! In totaal hebben zich tot dusver 548 jongeren ingeschreven. Jongeren die nu, noodgedwongen, nog bij hun ouders wonen omdat er gewoonweg geen huurwoning beschikbaar is. En ik weet het, dit is geen probleem voor alleen jongeren onder de 27 jaar. Ook onder oudere jongeren lukt het velen niet om een eigen plekje te bemachtigen.

En nu komen er dus binnenkort verkiezingen aan. Er zijn heel veel factoren die meespelen bij het maken van een keuze maar deze keer ben ik toch wel heel erg benieuwd; welke partij, welke politicus, maakt zich hard voor meer huurwoningen in ons dorp? Wie wil over vier jaar graag in de krant staan en vertellen dat hij/ zij trots is om wat ze bereikt heeft op het gebied van jongeren en wonen? Dan zou dat zomaar eens stemmen op kunnen leveren.
En onze dochter? Die hoopt voor nu dat er tussen de 48 jongeren die boven haar op de lijst staan een heleboel zijn die bij nader inzien toch geen interesse hebben… wij hopen met haar mee.

A. Treur