Het huidige team van Verloskundigenpraktijk Ridderkerk
Het huidige team van Verloskundigenpraktijk Ridderkerk Foto:

Verloskundigenpraktijk Ridderkerk heeft drukke periode achter de rug

Deze week is het tien jaar geleden dat Ivonne Haaksema de praktijk overnam van Riet Preesman, die 37 jaar als verloskundige in Ridderkerk heeft gewerkt. Er is in die periode een hoop gebeurd bij de Verloskundigenpraktijk Ridderkerk: “We hebben duizenden aanstaande ouders mogen begeleiden tijdens hun zwangerschap, bevalling en kraambed en werden er bijna 2000 baby’s geboren!”
“Niet enkel hebben wij aanstaande ouders begeleid, ook is er een kinderwens spreekuur opgestart. Dat betekent dat je voordat je zwanger bent al bij ons terecht kunt met vragen over (gezond) zwanger worden” vult Ivonne aan.
In september 2020 is ze ook gestart met het anticonceptie spreekuur en sindsdien plaatst Ivonne ook zelf spiraaltjes. Ze vond dit een mooie nieuwe uitdaging omdat dit ervoor zorgt dat de verloskundigenzorg zo compleet is: “We bieden zorg vóór de zwangerschap tot en met het aanbieden van de juiste anticonceptie na de zwangerschap.”

Echo's in praktijk
Sinds 2013 kunnen er echo’s in eigen praktijk worden gemaakt, die worden uitgevoerd door echoscopisten Cornel Kirpestein en Imke Vennema. Zo krijgen de zwangeren een vroege echo, een termijnecho en een groeiecho. Verder bieden we onze aanstaande ouders ook de mogelijkheid om een 20 weken echo te laten op de praktijk.
Het team is inmiddels uitgebreid tot drie verloskundigen; Ivonne Haaksema, Michaela de Wit en Marieke Harbers- Boudewijn, om zo de persoonlijke zorg te kunnen waarborgen:
 “Het coronavirus heeft in de geboortezorg gezorgd voor een babyboom, waardoor we het de afgelopen jaren nog drukker hebben gekregen. Om goede zorg en continuïteit van zorg te kunnen blijven bieden was werken met 3 verloskundigen dé oplossing.”

Vertrouwd gezichten
Verder wordt het team ondersteund door praktijkassistente Betty Gelok, die er ook al vanaf het begin bij is. Betty werkte al als praktijkassistente toen de praktijk nog van Riet Preesman was en is gebleven bij de overname 10 jaar geleden. Voor vele zwangeren die terugkwamen na de overname een vertrouwd gezicht. Betty zorgt er mede door dat de organisatie van de spreekuren vloeiend verloopt. Zij doet een aantal controles bij de zwangeren voordat ze gezien worden door de verloskundige en plant de nieuwe afspraken in.
Ook Riet Preesman is nog een volwaardig teamlid. "We kunnen nog altijd gebruik maken van haar expertise en vele jaren ervaring en daarbij zorgt zij er ook nog eens voor dat we altijd voorzien zijn van een heerlijk kopje koffie of thee en wat lekkers en is het gewoon heel gezellig! Dat is het voordeel van de praktijkruimte nog hebben aan het woonhuis van Riet Preesman" vertelt Ivonne.

Kansrijke start
Verder is de praktijk intussen ook onderdeel van de coalitie: Kansrijke start, de eerste 1000 dagen in de gemeente Ridderkerk. Het betreft een samenwerking met o.a het centrum voor jeugd en gezin, kraamcentra, andere verloskundigen, het wijkteam en gemeente Ridderkerk.

‘Ieder kind verdient de best mogelijke start van zijn of haar leven en een optimale kans op een goede toekomst. De eerste 1000 levensdagen zijn cruciaal voor een goede start. De gezondheid voor, tijdens en na de geboorte blijkt een belangrijke voorspeller van zowel fysieke als mentale problemen op latere leeftijd. Een kansrijke start voor zo veel mogelijk kinderen gaat ons allemaal aan: de kinderen zelf, hun ouders, zorgprofessionals, de overheid, de samenleving. Daarom is het actieprogramma Kansrijke Start in het leven geroepen" licht Ivonne Haaksema toe.

Met de praktijk hoopt zij ook de komende tien jaar weer vele mooie momenten te vieren. "Wij zetten ons onveranderd met z’n allen in om onze aanstaande en kersverse ouders zo goed mogelijk te begeleiden en te ondersteunen tijdens één van de meeste bijzondere perioden in hun leven. Wij zijn heel trots om daar een onderdeel van uit te maken en willen iedereen die de afgelopen 10 jaar vertrouwen in ons had ontzettend bedanken, want zonder hun was dit nooit gelukt!