Foto: Jan Rijsdijk

Open Brief aan de Raadsleden van de Gemeente Ridderkerk

Het is u vermoedelijk bekend dat enkele leden van de bewonersorganisatie 3VO.Biotoop beroep hebben aangetekend bij de Raad van State tegen de wijze waarop de Gemeente Ridderkerk de uitbreiding van de Rowdies in het Oosterpark gestalte wil geven. We vinden dat andere gebruikers van het Oosterpark er te veel offers voor moeten brengen. Onder meer de ‘amputatie' van het Essenlaantje en het vervallen van de fietsroute daarover stuiten bij ons op bezwaar. Dat is de reden voor ons beroep. Voor alle duidelijkheid: we zijn niet tegen een uitbreiding van de accommodatie van de Rowdies, maar we vinden dat dit veel beter op een andere manier gerealiseerd kan worden. Tijdens alle voorbereidende besprekingen hebben veel bewoners goed gemotiveerde alternatieven ingediend. Daar is door de gemeente keer op keer niet op ingegaan. Er is ‘ijzerenheinig' vasgethouden aan het eigen plan. Tijdens onze voorbereidingen voor het beroep bij de Raad van State zijn we op enkele ‘merkwaardige' onderdelen van de besluitvorming gestuit. We vinden dat u als volksvertegenwoordiger van de Gemeente Ridderkerk hiervan ook op de hoogte moet zijn, omdat het er sterk op lijkt dat er tamelijk onzorgvuldig met de feiten is omgegaan. En dat is nog zacht uitgedrukt. We sommen op: 1. Het ledenaantal van de Rowdies: er is diverse keren gesteld dat de club ca. 200 leden heeft en qua ledental groeit. Feit is dat het ledental zich al jaren rond de 130 beweegt (zie de website van de KNBSB) en er geen groei is. Eerder krimp, immers het aantal teams is het afgelopen jaar met één afgenomen. 2. Noodzaak voor een nieuw honkbalveld: er is gesteld dat de Rowdies zowel een nieuw softbalveld als een nieuw honkbalveld nodig heeft. We beamen dat het softbalveld te klein is, maar het honkbalveld is door de KNBSB goedgekeurd voor wedstrijden tot in de 1e klasse. De Rowdies speelt nu in de 2 e klasse. Het is dus niet noodzakelijk. 3. Dispensatie: er is gesteld dat er een einde dreigt voor de dispensatie door de KNBSB. De dispensatie is verleend omdat er nu van een combinatieveld gebruik wordt gemaakt. Als de Rowdies beschikt over een volwaardig softbalveld is een combinatieveld niet meer nodig en dan dus ook geen dispensatie. Ergo: alleen een nieuw softbalveld volstaat. 4. Alternatieve locaties: Het onderzoek door de Gemeente naar alternatieve locaties in Ridderkerk (rapport ‘Huisvesting Ridderkerk Rowdies' van 11 mei 2020) is meer een verzameling van meningen dan een gedegen onderzoek. Niet alle mogelijke locaties zijn onderzocht, sterker nog: de meest voor de hand liggende locatie (bij sportpark Reijerpark) is niet onderzocht. De aangedragen redenen waarom locaties zijn afgewezen zijn onjuist of gelden ook voor de locatie in het Oosterpark. Het is dus allesbehalve een robuust rapport. Leest u het nog maar eens na en verbaas u over de kwaliteit van dit ‘rapport'. 5. De uitgangspunten in het rapport ‘Actualisatie Integraal Accommodatie Plan' (april 2019) zijn met voeten getreden: volgens het AIAP was er een voorkeur voor een locatie buiten het Oosterpark en als dat echt niet zou lukken, zou in ieder geval het Essenlaantje gespaard blijven. Uiteindelijk zijn locaties buiten het Oosterpark niet serieus onderzocht en is het Essenlaantje niet gespaard. Tijdens het gehele proces van het maken van de plannen tot aan de besluitvorming in de Gemeenteraad is er nauwelijks sprake geweest van een goed inhoudelijk debat over de invulling van de behoeften van de Rowdies. Niet één keer is er overleg geweest waarbij alle partijen betrokken waren. Ook 31 ingediende Zienswijzen op het Ontwerp Bestemmingsplan zijn collectief van tafel geveegd. Belangrijke informatie en daarmee ook de besluitvorming is naar ons oordeel gemanipuleerd en daarom hebben wij beroep aangetekend bij de Raad van State. We vragen U als volksvertegenwoordiger om het gehele besluitvormingsproces nog eens de revue te laten passeren en u af te vragen of dat proces wel adequaat gemonitord is. Wij vinden in ieder geval van niet. Het zou goed zijn als de politieke partijen van Ridderkerk zich hierover in hun verkiezingsprogramma of tijdens verkiezingsdebatten uitspreken. Laat men het hierbij of gaat men zich inzetten voor aanpassing van de plannen? Met die informatie weten we in maart op wie we moeten stemmen.

Kernteamleden 3VO.Biotoop