LEZERS SCHRIJVEN

Bomen kappen in het Oosterpark voor risico gemeente Ridderkerk
Natuurlijk is het geen hart onder de riem als je in de Combinatie leest dat de bewoners de strijd hebben verloren. Verloren? Niks verloren! De schrijver/ster hiervan kent de beroepschriften van de indieners niet, en spreekt waarschijnlijk voor zijn/haar beurt. Als bewoners laten wij ons niet van de wijs brengen en hopen dat de indieners vooral hun eigen koers ,de enige juiste koers, blijven varen.
Hiermee wil ik in ieder geval een hart onder de riem steken van de indieners. De voorzieningenrechter heeft naar mijn mening geoordeeld dat, ook al zou het nieuwe bestemmingsplan zijn verworpen, ook op grond van het oude bestemmingsplan geen juridische bezwaren zijn om bomen te kappen en sloten te dempen. Kennelijk heeft de rechter alleen juridisch gekeken en niet naar andere argumenten in de beroepsschriften. En de door 3VO.Biotoop in het verleden aangedragen alternatieven, voor het Essenlaantje en de Rowdies, zijn zonder goede onderbouwing door het college afgewezen. Ook de 31 zienswijzen waarin de realistische alternatieve voorstellen meermaals in zijn genoemd moeten haast zonder enige bezinning van tafel zijn geveegd!
Natuurlijk zou het mooier zijn geweest als de voorzieningenrechter had verboden het kappen van bomen en aanhorige werkzaamheden op te schorten. Door deze uitspraak legt de voorzieningenrechter echter wel het kostenrisico bij de gemeente Ridderkerk, de inwoners van Ridderkerk dus! Want als de gemeente alsnog de werkzaamheden zouden starten en de bestuursrechter stelt de indieners te zijner tijd in het gelijk, dan komen alle herstelkosten en de toegebrachte kosten voor weghalen struiken en kappen bomen voor rekening van de gemeente c.q zoals reeds gezegd voor u en mij, de belastingbetaler!
De gemeenteraadsverkiezingen staan voor de deur wellicht kunnen we in deze verkiezingsperiode de lokale politiek ervan doordringen naar de belangen en wensen van haar burgers te handelen.

T.D. Huizer