De kandidaten van Burger op 1
De kandidaten van Burger op 1 Foto:

Op lijst BURGER OP 1

BURGER OP 1 gaat de campagne voor de verkiezingen in met de slogan “omdat het anders moet”. Volgens lijsttrekker Petra van Nes-de Man staat er een club betrokken mensen op de kieslijst.
Achter de nummer 1, die al twaalf jaar raadservaring heeft, staat Monique Weijers op plaats 2. Zij is inmiddels vier jaar burgerraadslid en doet dit met veel plezier met vooral inzet op het vlak van ruimtelijke ordening en buitenruimte. Stefan Coule, de nr. 3 van de lijst, is eveneens vier jaar actief als burgerraadslid en zet zich in voor het sociaal domein, waaronder de WMO. Herman Haringa is nr. 4. Hij voelt zich betrokken bij burgerparticipatie en ziet graag een andere bestuurscultuur ontstaan in Ridderkerk “Besturen begint bij luisteren, ook na de verkiezingen” vindt hij.
Als nr. 5 van de Bo1-lijst staat Wiek Dam. Hij heeft een actieve rol in erfgoedbeleid en wil zich met die expertise graag voor de partij inzetten. Nr. 6 is Linda Kelderhuis-Kievit. Zij is aangehaakt vanuit haar betrokkenheid bij de wijk Oost en het wijkoverleg en is de drijvende kracht achter evenementen op Plein Oost. Ook zij wil de burgerparticipatie verbeteren.
Willem Klootwijk, kandidaat nr. 7, wil dat de belangen van de wijken beter belicht en behartigd worden door het gemeentehuis. Op 8ste plaats staat de in Slikkerveer geboren en getogen Bianca van Beek. Zij wil de belangen van Slikkerveer inbrengen. Maarten van der Staaij, al vier jaar voorzitter van Burger op 1, staat op plaats 9. Hij is de verbinder tussen partij en fractie en heeft een brede belangstelling voor alles, maar bovenal voor Rijsoord. De lijst wordt gecompleteerd door Rob Bisdom op plaats 10. Hij is al jaren Bo1-lid en heeft zich altijd sterk gemaakt voor de buurtbus en maatwerk in het sociaal domein.
Als BURGER OP 1 een wethouder mag leveren is Petra van Nes-de Man hiervoor de kandidaat: “Door jarenlange ervaring, het bezoeken van wijkoverleggen en door in gesprek te gaan met burgers weet ze goed waarover ze praat. Dat zou haar een goede wethouder maken.”

INGEZONDEN

Het houdt niet op…..

De ouders die geraakt zijn door de toeslagen affaire zijn nog steeds niet uit de problemen. In Ridderkerk betreft dit 205 dossiers. Om de stress in deze gezinnen te laten afnemen en om tijd te geven om zaken uit de zoeken kwam er een moratorium. Dat is een periode waarin deurwaarders en incassobureaus niet mogen innen. Die loopt deze week af. En ondanks alle beloften kan de deurwaarder weer zomaar bij een deel van de toeslagenouders op de stoep staan. Bij sommigen dreigt er een acuut risico om uit huis gezet te worden. De stress in huis zal weer stijgen door de druk van incassobureaus en deurwaarders. En hun kosten komen bovenop de schulden. Hebben de ouders en kinderen nog de kracht en energie hiervoor?
De kinderen betaalden en betalen al een hoge prijs. Zij zijn inmiddels tieners die veel hebben meegemaakt en waarvan kansen zijn ontnomen. Die samen met hun ouders nog moeten toekomen aan de verwerking van alles wat er is gebeurd.
De ouders en kinderen is groot onrecht aangedaan. Lokale overheden moeten werken aan herstel van vertrouwen. En dat gaat met concrete stappen. Het aflopen van het moratorium of de dreiging daarvan is een acuut probleem, waar ook de gemeente direct daadkrachtig mee aan de slag kan. Wie wordt in Ridderkerk geraakt? Zoek contact en bied hulp!
Kan de gemeente u helpen? Bel voor informatie. Als we u kunnen helpen of als u andere gedupeerden in Ridderkerk wilt ontmoeten, mail gerust.

Arianne Ripmeester
PvdA-GroenLinks Ridderkerk