Present Ridderkerk actief met NLdoet

Op vrijdag 11 en zaterdag 12 maart is het weer zo ver. Dan organiseert het Oranje Fonds voor de 18e keer NLdoet. Ook Stichting Present Ridderkerk doet weer mee. Dit jaar voor de tweede keer. Zij hebben verschillende praktische en sociale klussen en zoeken nog volop vrijwilligers om mee te helpen!
De deelname van Stichting Present was vorig jaar een succes. Met maar liefst 29 vrijwilligers zijn destijds 100 hulpontvangers geholpen. “We zijn daar ontzettend blij mee, want door corona zijn er meer hulpvragen dan ooit. Bovendien leren we allerlei leuke nieuwe mensen kennen, iedereen is welkom!”, zegt Esther van Iersel, coördinator bij Present. Mensen die via Present in actie willen komen, kunnen zich aanmelden op: www.nldoet.nl of contact opnemen via: www.presentridderkerk.nl.

Ertoe doen
NLdoet is voor veel mensen een eerste kennismaking met vrijwilligerswerk. Present Ridderkerk en Het Oranje Fonds willen de deelnemers laten ervaren dat vrijwilligerswerk niet alleen heel fijn is voor degene die geholpen wordt, maar dat het ook heel leuk is voor de vrijwilliger zelf.

Veilig
Uiteraard het is i.v.m. corona extra belangrijk dat NLdoet op een veilige manier plaatsvindt. Zolang zowel organisaties als vrijwilligers zich aan alle voorschriften houden zijn er gelukkig genoeg activiteiten die veilig op 1,5 meter plaats kunnen vinden.

Natuurfotowedstrijd voor de jeugd

Stichting Natuurbeheer Waalbos organiseert een fotowedstrijd voor de jeugd tot 17 jaar. Vanaf nu tot en met 1 mei kunnen de jongeren aan de slag om mooie foto’s te maken van planten en vogels. En dan hun twee mooiste foto’s in te leveren.
Stichting Natuurbeheer Waalbos (SNW) is opgericht in januari 2015 en wil in samenwerking met Staatsbosbeheer middels beheer, recreatie en educatie het Waalbos tot een interessant natuurgebied te maken waar iedereen van jong tot oud in de toekomst graag naar gaat. De stichting richt zich met name op specifiek beheer om het gebied aantrekkelijker te maken.
Stichting Natuurbeheer Waalbos participeert in bezoekerscentrum de IJsvogel en heeft daar een paar vitrines ingericht en zal dit jaar een aantal tentoonstellingen inrichten. In haar nieuwsbrief is meer te lezen over de activiteiten. Wie ook deze digitale nieuwsbrief wil ontvangen kan dat laten weten via: info@onswaalbos.nl.

Mooiste foto's op website
De foto’s voor de fotowedstrijd kunnen tot uiterlijk 1 mei gemaild worden naar: info@onswaalbos.nl. Dit met vermelding van naam, leeftijd en het onderwerp in de bestandsnaam (bijv. Fred Foto 2 – witte vlinder.jpg).
De twintig mooiste foto’s worden geselecteerd en worden op de website van Natuurbeheer Waalbos geplaatst. Via de site kan gestemd worden op de mooiste foto’s.
De winnaars worden zo snel mogelijk gemaakt en krijgen een VVV-cadeaubon. De ingeleverde foto’s kunnen na afloop door de stichting gebruikt worden als promotiemateriaal.

‘Vergeet nooit het Water’ is een schot in de roos

Het herdenkingsboekje ‘Vergeet nooit het Water' van Hollandse Delta vindt gretig aftrek. Bijna 5.000 mensen hebben dit boekje van het waterschap al besteld. Deze week krijgen zij een exemplaar toegezonden.
Inwoners uit Zuidland, Puttershoek, Oude-Tonge, Dordrecht en Hoogvliet vertellen over de Watersnoodramp van 1953. Hun verhalen staan symbool voor iedereen die de Ramp heeft meegemaakt. "In deze verhalen vinden wij onze opdracht voor de toekomst” zegt dijkgraaf Jan Bonjer.
Na 1953 is het Deltaplan uitgevoerd. Dijken werden versterkt en zeearmen afgesloten. De overstromingen in de jaren negentig leidden tot het programma Ruimte voor de Rivier. Zo ontstond er meer ruimte voor het bergen van water, als de rivieren buiten hun oevers treden.
Anno 2022 moet het waterschap zich niet alleen wapenen tegen wateroverlast, maar ook tegen overstromingen en watertekorten: "Alleen dan houden we onze Hollandse Delta veilig en leefbaar, nu en in de toekomst.”
‘Vergeet nooit het Water' is tot 15 februari gratis te bestellen via de website van waterschap Hollandse Delta: Watersnoodramp - WSHD (digimags.nl)