Foto:

Drie nieuwe looproutes

Op zaterdag 19 januari worden drie nieuwe looproutes in Ridderkerk officieel geopend. Eind 2018 werden markeringen aangebracht voor rondjes van 5 en 10 km. Daar zijn nu routes van 2, 5 en 15 km bij gekomen.
De twee korte routes zijn in Bolnes en hebben als startmogelijkheid de parkeerplaats van het sportpark. De 2 km is aangegeven met witte markeringen en de 5 km met blauwe. De 5 kilometer route gaat via het fietspad langs de Rotterdamseweg, het Dijkje, Benedenrijweg, het fietspad door de Donckse Velden en via de Kievitsweg weer terug naar het beginpunt.
De 15 kilometer route is ontworpen met behulp van Trimclub Antilope en start in het Oosterpark. Vanaf de parkeerplaats bij restaurant de Pannekoe gaat de route naar Rijsoord. Via de Rijkstraatweg een rondje Waalbos, langs de oude zorgboerderij de NES, Pruimendijk, terug via het Zuidpad naar het Oosterpark. Dit is een mooie route voor de wat langere afstandslopers of om te fietsen. Bij elke kruising of na 500 meter zijn er gele markeringen aangebracht.

Officiƫle opening
Op 19 februari worden de nieuwe routes om 11.00 uur officieel geopend door wethouder Henk van Os. De opening vindt plaats bij het startpunt van de 15 km route op de parkeerplaats bij de Pannekoe, Oosterpark 17A. Van 11.00 tot 12.00 uur wordt door deelnemers van Trimclub Antilope, Top-2000 en wandelvereniging Oostendam een gedeelte van deze route in gebruik genomen.
De routes zijn gerealiseerd vanuit de subsidieregeling Groen van de Provincie Zuid-Holland en de gemeente Ridderkerk in samenwerking met Facet Ridderkerk en Laplab. Met de realisatie van de routes hoopt de gemeente dat de beweegparticipatie onder de Ridderkerkers verhoogd wordt. Een duidelijk uitgezette route kan soms net dat extraatje zijn om te gaan starten met (hard)lopen of fietsen.